مادربرد اینتل در برابر مادربرد AMD؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش پرسینا بلاگ، پردازنده و مادربرد از جمله کلیدی ترین قطعات سخت افزاری در کامپیوتر هستند. اما هر پردازنده ای با هر مادربردی سازگار نیست و این دو باید با هم سازگار باشند. بنابراین یک پردازنده AMD با مادربرد مختص پردازنده های اینتل سازگار نیست و برعکس. در این زمینه نکات دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. اما روی هم رفته مادربردهای اینتل و AMD چه تفاوت هایی با هم دارند؟

مادربرد اینتل در برابر مادربرد AMD؛ تفاوت در چیست؟

مادربرد ایسوس مدل TUF Z390-PLUS GAMING WI-FI

6,390,000

تومان

مادربرد گیگابایت مدل H610M S2H DDR4 rev. 1.0

4,199,800

تومان

خرید مادربرد از خبرنگاران

مشاهده همه

تفاوت اصلی مادربرد های اینتل و AMD

اگر به پشت پردازنده های اینتل و AMD نگاهی بیندازید، با تعداد زیادی پین روبرو می شوید. این پین ها باید دقیقا در سوکت موجود در مادربرد قرار بگیرند. در ادامه می توانید جدول مربوط به مشخصات سوکت های پردازنده های اینتل و AMD سال های اخیر را مشاهده کنید.

تعداد پینپردازندهسوکت
1151
  • نسل 6 اینتل
  • نسل 7 اینتل
  • نسل 8 اینتل
  • نسل 9 اینتل
LGA 1151
2066
  • Intel Skylake-X
  • Intel Kaby Lake-X
  • Intel Cascade Lake-X
LGA 2066
1200
  • نسل 10 اینتل
  • نسل 11 اینتل
LGA 1200
1700
  • نسل 12 اینتل
  • نسل 13 اینتل
LGA 1700
تعداد پینپردازندهسوکت
1331AMD Ryzen 9

AMD Ryzen 7

AMD Ryzen 5

AMD Ryzen 3

AM4
4094AMD Ryzen ThreadripperTR4
4094AMD Ryzen Threadripper (3000 series)sTRX4
1718AMD Ryzen 7000 seriesAM5

همانطور که می توانید ببینید، تعداد پین های پردازنده های اینتل و AMD یکسان نیستند و بنابراین سوکت طراحی شده برای پردازنده اینتل با پردازنده های AMD سازگار نیست. به منظور خرید مادربرد در وهله اول باید از بین مادربردهای طراحی شده برای اینتل یا AMD دست به انتخاب بزنید و در گام دوم باید ببینید که آیا مادربرد موردنظر با مدل پردازنده شما سازگار هست یا نه.

بر اساس همین جدول که کمی بالاتر مشاهده می کنید، پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل با مادربردهای دارای سوکت LGA 1700 سازگار هستند و فقط می توانید از بین این مادربردها گزینه موردنظر را بخرید. همین موضوع برای نسل های مختلف پردازنده های AMD صدق می نماید.

در این جدول می توانید ببینید که پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل هم از مادربردهای دارای سوکت یکسان پشتیبانی می نمایند. به غیر از سوکت ها، به مواردی مانند سازگاری با استاندارد رم هم باید توجه نشان دهید. به عنوان مثال، اگرچه پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل با رم های DDR4 و DDR5 سازگار هستند، ولی مادربرد موردنظر فقط از یکی از این استانداردها پشتیبانی می نماید. بنابراین اگر یک مادربرد با قابلیت پشتیبانی از رم DDR5 خریداری نموده باشید، دیگر امکان استفاده از رم های DDR4 ندارید.

از سوی دیگر، سری Ryzen 7000 فقط از رم های DDR5 پشتیبانی می نمایند و سری Ryzen 9 و مدل های قدیمی تر صرفا با DDR4 سازگار هستند. در بین مادربردها هم مدل های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن ها ویژگی های مختلفی ارائه می نمایند. به عنوان مثال مادربرد های اینتل سری Z معمولا بیشترین امکانات را به ارمغان می آورند و به عنوان مادربردهای پرچم دار در نظر گرفته می شوند. از سوی دیگر مادربردهای اینتل سری B به عنوان مدل های میان رده در نظر گرفته می شوند و برای افرادی که دنبال اورکلاک کردن نیستند گزینه مناسبی به حساب می آیند. در نهایت باید به مادربردهای اینتل سری H اشاره کنیم که مدل های پایین رده هستند و از پورت های محدود و امکانات کمتر استفاده می نمایند.

در سمت AMD، معمولا با مادربردهای سری X و سری B سروکار داریم. مادربردهای سری X عمدتا اسلات های بیشتری برای PCIe، NVMe ارائه می دهند و از نظر پورت ها حرف بیشتری برای گفتن دارند. مادربردهای سری B هم در بین مدل های میان رده و مالی قرار می گیرند.

سخن پایانی

همین نکات ریز و درشت برای کاربران عادی بسیار پیچیده جلوه می نماید و به همین دلیل برای خرید مادربرد سردرگم می شوند. اما برای خرید اول باید ببینید پردازنده اینتل در اختیار دارید یا AMD و در گام دوم باید مدل پردازنده موردنظر را پیدا کنید تا مادربرد سازگار با آن بخرید.

مادربرد ایسوس مدل TUF Z390-PLUS GAMING WI-FI

6,390,000

تومان

مادربرد گیگابایت مدل H610M S2H DDR4 rev. 1.0

4,199,800

تومان

خرید مادربرد از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: MakeUseOf

سوالات متداول

مادربردهای AMD و اینتل چه تفاوتی هم دارند؟

مهم ترین تفاوت این مادربردها، مربوط به طراحی سوکت پردازنده آن ها است.

آیا برای خرید مادربرد باید به غیر از نام سازنده به مدل پردازنده هم توجه نشان بدهیم؟

بله، زیرا ممکن است مادربرد موردنظر با مدل خریداری شده از پردازنده اینتل یا AMD سازگار نباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اسفند 1401 بروزرسانی: 5 اسفند 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8216

به "مادربرد اینتل در برابر مادربرد AMD؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادربرد اینتل در برابر مادربرد AMD؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید