12 تمرین برای پیشگیری از پیچ خوردن مچ پا

مفصل مچ پا بیش از هر مفصل دیگری در بدن پیچ می خورد و اهمیت درمان آن برای جلوگیری از تکراری شدن آن، بی ثباتی و لق شدن آن مفصل است. این پیچ خوردگی در جوانان و افراد میانسال بیشتر دیده می گردد و در دو طرف مفصل مچ پا لیگامان هایی قرار دارند که باعث می شوند مفصل با وجود حرکت در فعالیت های روزانه دارای ثبات مناسب هم باشد.

12 تمرین برای پیشگیری از پیچ خوردن مچ پا

به گزارش خبرنگاران، اگرچه در هر دو طرف مفصل مچ پا امکان آسیب لیگامانی وجود دارد، اما 80 درصد پیچ خوردگی های مچ پا به دلیل انحراف آن به سمت بیرون است که لیگامان بیرونی مچ پا آسیب می رساند و می تواند آسیب دیدگی خفیف تا شدید و حتی پارگی کامل را به دنبال داشته باشد. پیچ خوردگی ها معمولا ثانویه به ضربه (سقوط، پیچ خوردن یا حوادث اتومبیل) رخ می دهند و عواملی مانند چاقی، ورزش بیش از حد (دویدن طولانی مدت در سطوح ناهموار)، دریافت وضعیت های نامناسب، پوشیدن کفش های نامناسب و پاشنه بلند و فعالیت های پر خطر مانند اسکیت سواری و ورزش های تماسی، اسکیت روی یخ، کوهنوردی، اسکی و صخره نوردی در بروز ان نقش دارند.

علائم پیخ خوردگی مچ پا شامل درد و تورم است و در قسمت خارجی یا داخلی مچ پا (بسته به لیگامان آسیب دیده) کبودی و خون مردگی است و حرکت دادن مچ پا بخصوص حرکات چرخشی مچ، چه توسط خود بیمار و چه توسط پزشک دردناک است.

چون این علائم ممکن است به علت شکستگی مچ پا هم به وجود آید، پزشک معالج از مچ پای بیمار رادیوگرافی ساده بعمل آورده و از اینکه شکستگی در ناحیه وجود ندارد مطمئن می گردد و با توجه به شدت آسی علائم و درمان آسیب دیدگی متفاوت است و توسط پزشک متخصص ارتوپد معین می گردد.

لازم به ذکر است به محض پیچ خوردگی ناگهانی پا از ادامه پیاده روی و انداختن وزن بر پای مچ پیچ خورده جلوگیری کنید و در صورت لزوم از عصا بهره ببرید و بلافاصله و تا سه روز اول (هر 3 ساعت به مدت 15 دقیقه) کیسه یخ روی موضع قرار دهید.

در ادامه 12 تمرینی را که به منظور پیشگری از پیچ خوردگی مچ با انجام دهید آورده شده است که برای مشاهده آن می توانید اینجا کلیک کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "12 تمرین برای پیشگیری از پیچ خوردن مچ پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 تمرین برای پیشگیری از پیچ خوردن مچ پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید