نقش سلول های ایمنی در ابتلا به کووید-19 شدید

به گزارش پرسینا بلاگ، پژوهشگران سوئدی در آنالیز جدیدی، نقش نوعی از سلول های ایمنی را در ابتلا به کووید-19 متوسط و شدید ارزیابی کردند.

نقش سلول های ایمنی در ابتلا به کووید-19 شدید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، پژوهشگران موسسه کارولینسکا(Karolinska Institute) سوئد، گام دیگری به سوی درک نقش سیستم ایمنی بدن در ابتلا به کووید-19 شدید برداشته اند. آنها در این آنالیز نشان داده اند که سلول های موسوم به سلول های کشنده طبیعی(NK cells) پس از ابتلا به کروناویروس، به شدت فعال می شوند اما این نوع فعالیت، در بیمارانی که به دو نوع متوسط و شدید کووید-19 مبتلا شده اند، تفاوت دارد. این کشف می تواند درک ما را در خصوص گسترش بیش از حد التهاب در بعضی بیماران افزایش دهد.

کروناویروس در بعضی از موارد می تواند به بروز نوع شدید کووید-19 منجر گردد. اگرچه تصور بر این است که این موضوع تا حدودی توسط یک پاسخ ایمنی ذاتی غیرمستقیم راهنمایی میگردد اما یافتن بسیاری از جنبه های واکنش ایمنی اولیه نسبت به عفونت، سخت است.

پژوهشگران کارولینسکا اکنون در این پروژه، واکنش ابتدایی سلول های کشنده طبیعی را نسبت به عفونت ناشی از کروناویروس آنالیز نموده اند. سلول کشنده طبیعی، نوعی سلول در سیستم ایمنی است که نقش مهمی در کنترل عفونت های ویروسی بر عهده دارد.

آنها در این پژوهش، نمونه خون 27 بیمار مبتلا به کووید-19 را آنالیز کردند که بیماری 10 نفر از آنها متوسط و بیماری 17 نفر شدید بود. پژوهشگران، نمونه خون 17 فرد سالم را نیز به عنوان گروه کنترل شده مورد آنالیز قرار دادند. نتایج این آنالیز نشان داد که سلول های کشنده طبیعی، اندکی پس از ابتلا، به شدت فعال می شوند.

نیکلاس بژورکستروم(Niklas Björkström)، سرپرست این پژوهش گفت: فعال شدن سلول های کشنده طبیعی در بیماران سطح متوسط کووید-19، با فعالیت آنها در افراد مبتلا به نوع شدید این بیماری متفاوت است.

به گفته پژوهشگران، محتمل است که این نوع واکنش سلول های کشنده طبیعی که در بیماران مبتلا به سطح متوسط کووید-19 وجود دارد، به واکنش این سلول ها در بسیاری از گونه های عفونت ویروسی، شبیه باشد.

در هر حال، واکنش سلول های کشنده طبیعی در بیماران مبتلا به کووید- 19 شدید، متفاوت است. سلول های کشنده طبیعی این بیماران معمولا پروتئین های perforin، NKG2C و Ksp37 را بیان می نمایند که به گفته پژوهشگران، نشان دهنده وجود سلول های موسوم به سلول های کشنده طبیعی انطباقی(adaptive NK cells) است. این سلول ها نسبت به سلول های کشنده طبیعی، توانایی بیشتری در از بین بردن سلول های مورد نظر دارند.

پژوهشگران در حال حاضر به آنالیز این موضوع مشغول هستند که واکنش سلول های کشنده طبیعی تا چه اندازه ممکن است با شدت کووید-19 در ارتباط باشند و این واکنش تا چه اندازه می تواند مزایایی به همراه داشته باشد.

بژورکستروم ادامه داد: یافته های ما می توانند بینش هایی را در خصوص واکنش های ایمنی که در اوایل ابتلا به کروناویروس خود را نشان می دهند، فراهم نمایند. ما امیدواریم که این بینش ها بتوانند به بهبود مراقبت و درمان بیمارانی منجر شوند که به نوع شدید کووید-19 مبتلا هستند.

این پژوهش، در مجله Science Immunology به چاپ رسید.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5118

به "نقش سلول های ایمنی در ابتلا به کووید-19 شدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش سلول های ایمنی در ابتلا به کووید-19 شدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید