مسکو حفظ ارتباط نظامی بین روسیه و ناتو را ضروری می داند

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، وجود تماس های مرتب بین مقامات نظامی روسیه و ناتو، اهمیت زیادی برای حفظ و تقویت امنیت اروپا دارد و به همین دلیل مسکو خواهان از سرگیری گفت وگوها در چارچوب شورای روسیه-ناتو است.

مسکو حفظ ارتباط نظامی بین روسیه و ناتو را ضروری می داند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس برلین در زمینه سیاست خارجی اعلام نمود که مسکو علاقه مند است تا پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی ( استارت-3) که مدت اعتبار آن در فوریه سال 2021 به خاتمه خواهد رسید، همچنان حفظ گردد و امیدوار است آمریکا با مذاکرات برای تمدید آن موافقت کند.

گروشکو گفت: ما به حفظ رژیم کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی علاقه مند هستیم و تمدید آن به وقت مضاعفی برای در نظر دریافت حقایق جدید در عرصه جهانی که در ثبات راهبردی تاثیر می گذارد، از جمله فناوری های جدید احتیاج دارد. این توافقنامه امنیت روسیه و امنیت شرکای ما را تامین می نماید. به همین دلیل ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی با شروع مذاکرات برای تمدید پیمان استارت موافقت کند.

معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که واشنگتن به پیشنهاد مسکو درباره آنالیز تمامی ابعاد مسئله ثبات راهبردی، از جمله سیستم دفاع ضد موشکی پاسخ مثبت دهد. وی اضافه نمود: روسیه آمادگی دارد تا مذاکرات درباره ادامه کاهش تسلیحات راهبردی را شروع کند، ولی لازم است تا توان بالقوه کشورهایی مانند چین، انگلیس و فرانسه و همچنین توانایی سایر کشورها در این زمینه نیز مورد توجه قرار بگیرند تا هرگونه توافقی در این باره مزیت مضاعفی برای دیگر نقش آفرینان در این عرصه نباشد.

این دیپلمات بلندپایه درباره ملاقات رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه و رئیس کمیته نظامی ناتو در باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان) گفت، تماس های مستقیم بین مقامات نظامی روسیه و ناتو این امکان را به وجود می آورد تا اهداف طرفین بهتر درک گردد، بنابراین چنین نشست هایی بسیار مفید و ضروری هستند.

مسکو منتظر تصمیم نشست سران ناتو درباره تشکیل شورای روسیه-ناتو است

گروشکو تاکید نمود: ما چنین نشست هایی را مثبت ارزیابی می کنیم. آنها از این لحاظ که می توانند درک درستی از اهداف طرفین به دست آورند بسیار اهمیت دارند. این مذاکرات که در سطح فرماندهان عالی نظامی انجام می گیرد، بسیار جدی هستند و ارزیابی اهمیت آن بسیار سخت است. علاوه بر این، با توجه به احتیاجهای واقعی برای بهبود امنیت نظامی در اروپا چنین تماس هایی برای شروع حرکت به سمت کافی نیستند. به همین دلیل روسیه خواهان برقراری کانال های ارتباطی در عرصه نظامی، از جمله از سرگیری گفت وگوها در چارچوب شورای روسیه-ناتو است.

این دیپلمات روس یادآور شد که در چارچوب این شورا که پیش از این وجود داشت، نمایندگان نظامی تماس های مرتب و تبادل ارتباط اطلاعات لازم درباره فعالیت های نظامی و تغییر در نگرش های اصولی طرفین داشتند. این شورا همچنین در تقویت ابزارها برای پیشگیری و جلوگیری از حوادث نظامی خطرناک سهم به سزایی داشت.

به گفته وی، واضح است که تنها مقامات نظامی می توانند مسائلی مانند امنیت فاصله بین هواپیماها و بین کشتی ها و غیره را آنالیز نمایند.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد که مسئله ازسر گیری شورای روسیه-ناتو، هنوز آنالیز نمی گردد و مسکو منتظر نتیجه نشست سران ناتو و تصمیم گیری آنها در این باره است.

این دیپلمات همچنین تاکید نمود که روسیه هرگز کوشش نمی نماید تا منطقه بالکان را یک عرصه درگیری با ناتو و افزایش رویارویی بین دو طرف تبدیل کند.

خروج آمریکا از پیمان آسمان باز امنیت اروپا را پیچیده می نماید

گروشکو همچنین اعلام نمود که پیمان مربوط به آسمان باز یکی از پیمان های سیستماتیک در عرصه امنیت اروپاست و خروج آمریکا از آن، اوضاع منطقه را به شدت پیچیده خواهد نمود.

وی اضافه نمود: نباید فراموش کرد که همه توافقات مبتنی بر اصل همکاری است و نتیجه نظارت هوایی اجرا شده در چارچوب این پیمان در اختیار همه کشورهای شرکت نماینده در آن قرار می گیرد. بنابراین با اطمینان می توان گفت که پیمان آسمان باز یکی از معدود حلقه هایی است که همچنان امنیت نظامی اروپا را تقویت و حفظ نموده است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که گروه چهارجانبه نرماندی ابزار مهمی برای تقویت نتایجی است که در چارچوب گروه تماس به دست می آید. و این گروه اصلی ترین مکانیزم برای یافتن راهکار مناقشه داخلی در اوکراین است. وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری نشست سران گروه نرماندی در پاریس این امکان را به وجود آورد تا نتایج مشخصی در این زمینه به دست آید.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2520

به "مسکو حفظ ارتباط نظامی بین روسیه و ناتو را ضروری می داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو حفظ ارتباط نظامی بین روسیه و ناتو را ضروری می داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید