طرح آشتی موزه بامدرسه در موزه رضا عباسی

مدیر موزه رضا عباسی می گوید: با شش ماه تعطیلی در موزه، فضا برای حضور و استفاده معلولان از فضای موزه آماده شد، همچنین قصد داریم با راه اندازی طرح آشتی با موزه از مدرسه ها برای حضور دانش آموزان در موزه دعوت کنیم.

طرح آشتی موزه بامدرسه در موزه رضا عباسی

آفرین امامی - در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تعطیلی شش ماهه این موزه در سال گذشته با هدف مرمت این فضای فرهنگی تاریخی اظهار می نماید: با این وجود تمام کوشش خود را کردیم تا موزه حتماً قبل از نوروز بازگشایی گردد، که در دو مرحله این کار انجام شد. تالارهای نگاری، خوشنویسی و دو تالار اسلامی در دهه فجر بازگشایی شد و در مرحله دوم در روز درختکاری دو تالار پیش از اسلام بازگشایی شدند.

او رسیدگی به وضعیت سرویس های بهداشتی، نزدیک شدن به استانداردهای معلولان یعنی ایجاد رمپ متحرک برای معلولان در ورودی موزه، تعمیر کامل آسانسور موزه و مناسب سازی فضاها و حتی سرویس بهداشتی برای حضور معلولان در هر سه طبقه را از اقدامات اجرا شده برای مناسب سازی فضای موزه بیان می نماید.

وی رسیدگی به بخش حفاظتِ الکترونیک و راه اندازی بلیت الکترونیک را از دیگر اقدامات اجرا شده در این موزه می داند و می گوید: تا جایی که امکان داشت و با توجه به بودجه در اختیار کوشش کردیم تا یکسری مسائل تاسیساتی موزه را در چند فاز مانند سیستم های هواساز، رفع کنیم.

امامی با این وجود تاکید می نماید: نمی توانیم بگوییم عملیات مرمت و بهسازی در موزه تمام شده، بلکه هر سال با توجه به بودجه موجود، اقدامات مورد احتیاج اولویت بندی می گردد.

مدیر موزه رضا عباسی، مهمترین اقدام اجرا شده قبل از نوروز را با توجه به بنای ساده موزه که امکان جذب چندانی از بیرون برای مردم و مخاطبان ندارد را شرکت دادن موزه در جشنواره بهارستان توسط سازمان زیباسازی و حضور یک گروه هنری برای طراحی آثار موزه روی دیوارهای بیرونی موزه و چند ایستگاه اتوبوس اطراف موزه، بخش هایی از پایه های پل سیدخندان، بخش هایی از پایه های پل و کیوسک های برق و مخابراتی و گلدان هایی می داند که در اطراف موزه توسط شهرداری گذاشته شد و نسبت به استقبال مردم از این اقدام خبر می دهد.

او می گوید: خودم شاهد بودم عابرینی که از کنار موزه رد می شدند و تا آن موقع متوجه بنای موزه نشده بودند، از وجود این فضای فرهنگی و تاریخی آگاه می شدند و حتی عکس می گرفتند.

رشد 35 درصدی حضور گردشگران در 16 روز

وی همچنین خبر از حضور هزار و 571 نفر گردشگر از 29 اسفند سال گذشته تا 16 فروردین امسال می دهد و می گوید: این آمار در مدت زمان 17 روزه نسبت به یک ماه نخست سال گذشته با 35 درصد رشد همراه بوده است، چون هزار و 168 نفر در 31 روز نخست سال گذشته از موزه دیدن نموده بودند، بنابراین آمار 16 روز نخست امسال با کل یک ماه سال گذشته مقایسه می گردد.

او اضافه می نماید: بر اساس آمار به دست آمده احتمال می دهیم تا خاتمه فروردین با رشد 50 درصدی حضور گردشگران در موزه رضا عباسی روبرو باشیم.

20 درصد از آثار موزه رضا عباسی جایگزین شدند

امامی همچنین از نمایش 20 درصد از آثارِ موجود در مخزن موزه در فضای نمایشگاهی خبر می دهد و می گوید: یکسری از آثار موزه شناسنامه موزه هستند که معمولاً در فضای موزه ثابت هستند، اما 20 درصد از آثار موزه که تا کنون در معرض نمایش قرار نداشتند یا مشابه آن ها در هیچ فضایی نیست یا جای شان در نمایش روند تاریخی در موزه رضا عباسی خالی بود، به نمایش درآمدند.

به گفته وی این جابجایی برای نوروز در بخش پیش از اسلامی انجام شد و قرار است در ماه های آینده علاوه بر تالار اسلامی، آثار تالارهای خوشنویسی و نگارگری را نیز در مناسبت های آینده جایگزین می کنیم.

نخست باید مطالعات برای شبی با موزه انجام دهیم

او اما شرکت نکردن این موزه در طرح شبی با موزه در نوروز برای معرفی بیشتر این موزه را احتیاجمند انجام مطالعات مناسب می داند و ادامه می دهد: موزه رضا عباسی چند ماه به طور مداوم و برای انجام مرمت ها تعطیل بود، اکنون که بعد از گذشت ماه ها، موزه با شرایط جدیدتر بازگشایی شد، برای انجام فعالیت های جانبی دیگر باید این اقدامات را با مطالعه انجام دهیم.

وی می گوید: با بازگشایی موزه در حال حاضر، ترجیح دادیم موزه شرایط عادی را در حال حاضر بگذارند، اما حتماً در ماه ها و مناسبت های آینده یا شاید در هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت، اگر شرایط موزه مناسب بود، حتماً این کار انجام گردد.

به استاندارد رساندن کامل موزه در اولویت است

او اولویت بندی مسئولان موزه برای به استاندارد رساندن تجهیزات موزه ای در سال های بعد را از جمله اقدامات این موزه می داند و می گوید: با توجه به بودجه ای که اختصاص می یابد، هر سال اولویت بندی نموده و سعی می کنیم تعدادی از امور واجب، مانند رسیدگی صددرصد به ویترین ها و رسیدن به استانداردها را در دستور کار قراردهیم.

وی ادامه می دهد: سال هاست از ویترین های موزه استفاده می گردد، این ویترین ها می تواند بسیار بهتر از ویترین های امروز باشد، در واقع حق موزه است که شرایط بهتری را داشته باشد، اما با توجه به اموری که در موزه انجام می گردد، سعی می کنیم آن را در اولویت های بعدی بگذاریم تا در سال های آینده ویترین های موزه نیز بهتر گردد.

او تاکید می نماید: برای استحکام بخشی و رسیدن به استانداردهای موجود باید کوشش بیشتری کنیم، هر چند نورِ تالار و ویترین ها در حال حاضر شرایط غیرمعقول و پر خطری ندارند، اما می توانند در وضعیتِ بهتری از امروز باشند.

موزه رضا عباسی از جزیره موزه ها دور افتاده / نباید میزان بازدیدها را با هم مقایسه کرد

امامی مقایسه موزه ها از نظر بازدیدهای اجرا شده در زمان های پیک سفر را نادرست ارزیابی می نماید و می گوید: به عنوان یک موزه دار معتقدم هرگز نباید یک موزه را با موزه های دیگر مقایسه کرد. نوع آثار، جذابیت های بنا، موقعیت های مکانی که موزه ها نهاده شده اند، هر کدام می تواند از عوامل موفقیت در جذب مخاطب محسوب گردد.

او نزدیکی یک موزه به موزه ها و مکان های فرهنگی دیگر را نیز در این زمینه مؤثر می داند و ادامه می دهد: موزه آبگینه در منطقه ای واقع شده است که موزه های دیگری در کنار آن هاست، می توان گفت در منطقه سی تیر یک جزیره از موزه ها ایجاد شده که بازدیدکننده وقنی یک موزه را می بیند، می تواند به راحتی سراغ دیگر موزه ها نیز برود.

وی اضافه می نماید: این در حالی است که موزه رضا عباسی، نسبت به دیگر موزه ها از این جزیره دور افتاده است، به همین دلیل بازدیدکننده ای که باید را ندارد، بنابراین باید با روش های دیگر این مساله را جبران کنیم، باید کوشش کنیم معرفی موزه به گونه ای باشد که یک گردشگر وقتی قصد آشنا شند با تهران و هنر ایران را دارد، صرف نظر از فاصله موزه، خود را ملزم به دیدن آن کند.

موزه رضا عباسی گردشگران داخلی و خارجی را با یکدیگر دارد

امامی در پاسخ به این پرسش که گفته می گردد تعداد گردشگران خارجی در موزه رضا عباسی بیشتر از گردشگران داخلی است، می گوید: این موزه از جذابیت بیشتری برای گردشگران خارجی برخوردار است، آن یک موزه تاریخ هنر است که با توجه به چیدمان خود در سه طبقه پیش از اسلام، دوران اسلامی و نگارگری و خوشنویسی؛ ناخودآگاه، سیر تاریخی و فعالیت ِ ایرانی ها در طول مدت تاریخ را نشان می دهد. در واقع آن یک مکان مناسب و مختصر برای یک بازدید کننده خارجی است که می خواهد در یک مدت کوتاه به راحتی موزه را انتخاب کند، چون به راحتی به منظور خود می رسد.

او با اشاره به این که معمولاً به نظر می رسد بازدید کنندگان خارجی در این موزه بیشتر از بازدیدکنندگان ایرانی هستند، اما در آمار این کمیت وجود ندارد، فقط به دلیل تعداد زیاد خارجی ها این فکر به ذهن می رسد.

اجرایی کردن طرح آشتی موزه با مدرسه

مدیر موزه رضا عباسی، با اشاره به کوشش هایی که کارشناسان این موزه برای برنامه ریزی حضور دانش اموزان مدارس در این موزه دارند، می گوید: این طرح از منطقه هفت تهران شروع می گردد و قصد داریم در قدم نخست موزه را با یک تیزر، یک فیلم کوتاه و تصاویرِ مناسب دانش آموزان معرفی کنیم و از آن ها بخواهیم که مبلغ و معرف موزه رضا عباسی در خانه های خود باشند.

او می گوید: قبل از نوروز، گروهی از دانش آموزان مجموعه آموزشی تقوا در بازدیدی از موزه، نقاشی هایی را با موضوع نوروز، تاریخ، هنر و موزه رضا عباسی کشیدند، که این نقاشی ها در نوروز در موزه به نمایش درآمد، این کار مورد استقبال زیادی نهاده شد، به حدی که می توان نام این طرح را آشتی موزه با مدرسه گذاشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "طرح آشتی موزه بامدرسه در موزه رضا عباسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح آشتی موزه بامدرسه در موزه رضا عباسی"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید