صدور مجوز برای تحقیقات در خصوص جرایم جنگی در افغانستان

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دیوان کیفری بین المللی در لاهه با صدور حکمی بیان کرد که دادستانی این دیوان می تواند در خصوص ادعاهای مربوط به جرایم جنگی در افغانستان از جمله کشتارهایی که احتمالاً توسط نیروهای آمریکایی اجرا شده است، تحقیق کند.

صدور مجوز برای تحقیقات در خصوص جرایم جنگی در افغانستان

این حکم اما واکنش منفی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، را به دنبال داشت که آن را غیرمسئولانه و تعجب آور خواند.

قاضی پیوتر هوفمنسکی، رئیس فرجام دیوان کیفری بین المللی در حکم خود گفت: دادگاه تشخیص داده است که با تصحیح حکم فرجام به دادستانی اجازه دهد که تحقیقات را شروع کند.

در آوریل 2019 قضات یک دادگاه اولیه به اتفاق آرا درخواست فاتو بنسورا، دادستان دیوان کیفری بین المللی برای تحقیق در خصوص ادعاهای مربوط به ارتکاب جرایم توسط طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان و ارتش و نهادهای امنیتی آمریکا را رد نموده بود.

در آن حکم که قربانیان و گروه های مدافع حقوق بشر آن را محکوم کردند، قضات گفتند چنین تحقیقاتی به اجرای عدالت یاری نخواهد کرد، چون به احتمال فراوان به دلیل عدم همکاری به نتیجه نخواهد رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام حکم دادگاه اولیه از آن استقبال نموده و آن را یک پیروزی بین المللی عظیم برای اجرای قانون توصیف نموده بود. از این رو تجدیدنظر در حکم اولیه دیوان کیفری بین المللی ناخرسندی واشینگتن را به دنبال داشت.

وزیر خارجه آمریکا در انتقاد از آن گفت: این از هر نظر اقدامی تعجب انگیز از یک نهاد سیاسی است که هیچ مسئولیتی هم ندارد. و آن هم تنها چند روز پس از آن انجام می گردد که ایالات متحده یک توافق نامه تاریخی را برای برقراری صلح در افغانستان امضا کرد.

وی سپس تاکید نمود که ایالات متحده هیچ الزامی برای پذیرش احکام این به اصطلاح دادگاه ندارد.

در نقطه مقابل این اظهارات، سولومون ساکو، از عفو بین الملل در واکنش به حکم جدید دیوان کیفری بین المللی گفت: این یک لحظه تاریخی است که دیوان بین المللی کیفری اشتباه وحشتناک خود را تصحیح نموده و تصمیم گرفته از قربانیان جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت توسط تمامی طرف های دخیل در جنگ افغانستان دفاع کند.

او در بخش دیگری از این بیانیه اضافه نمود: حکم دیوان کیفری بین المللی اولین امید واقعی قربانیان برای اجرای عدالت است که سال ها شرمسارانه نادیده گرفته شده است.

پاتریسیا گروسمن، از مسئولین بخش آسیا دیده بان حقوق بشر نیز گفت: مردم افغانستان که مطمئن نیستند توافق آمریکا و طالبان (برای انتها دادن به درگیری) و گفت وگوهای بین افغان ها بتواند آینده بهتری برای کشور به ارمغان بیاورد اکنون می توانند امیدوار باشند که در این فرایند اجرای عدالت قربانی نخواهد شد.

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی در نوامبر 2017 درخواست برای شروع تحقیقات در خصوص جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان از ماه مه 2003 را به قضات این دیوان تسلیم کرد.

دولت آمریکا اعلام نموده که به کارکنان دیوان کیفری بین المللی که قصد تحقیقات در خصوص این جرایم را داشته باشند ویزا نخواهد داد.

ایالات متحده از جمله ده ها کشوری است که معاهده رم را که در سال 2002 دیوان کیفری بین المللی براساس آن تأسیس شد، تصویب ننموده است.

نیروهای آمریکا و کشورهای متحد آن 18 سال پیش و در پی حملات تروریستی القاعده به شهرهای آمریکا در یازده سپتامبر 2001 خاک افغانستان را اشغال و رژیم طالبان را سرنگون کردند.

در حال حاضر حدود 13 هزار سرباز آمریکایی و سربازان چندین کشور اروپایی در قالب نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا برای یاری به دولت افغانستان در آن کشور مستقر هستند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد در جریان درگیری های نظامی افغانستان طی 18 سال گذشته بیش از 32 هزار غیرنظامی کشته شده است.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3600

به "صدور مجوز برای تحقیقات در خصوص جرایم جنگی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور مجوز برای تحقیقات در خصوص جرایم جنگی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید