سیل و سقوط هواپیما در هفته ای که گذشت...

به گزارش پرسینا بلاگ، سیل، نیازهای سیل زدگان و پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی آن و همچنین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و شناسایی اجساد جان باختگان آن از سوی پزشکی قانونی، در صدر اخبار تحریریه اجتماعی خبرنگاران در هفته ای که گذشت، بود.

سیل و سقوط هواپیما در هفته ای که گذشت...

به گزارش خبرنگاران؛ سیل، بزرگ ترین مخاطره حال حاضر در جهان است و طبق مطالعات، مخاطره ای که بیشترین جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، سیل است. البته از نظر تلفات بر جای گذاشته، زلزله در رتبه اول مخاطرات قرار می گیرد و نکته قابل توجه این است که ایران پس از چین و اندونزی، سومین کشور زلزله خیز جهان شناخته شده است. این جملات، بخشی از اظهارات دکتر محمد اسماعیل مطلق - مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت است که به بررسی جایگاه ایران در بروز بلایا پرداخت و مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه را نیز برشمرد.

در هفته ای که گذشت، جاری شدن سیل در بخشی از مناطق کشور بویژه در سیستان و بلوچستان خبرساز شد؛ جدای از امدادرسانی ها و دغدغه ها و مسائلی در این زمینه، مسایل بهداشتی در مناطق سیل زده و خطر بروز برخی بیماری های واگیردار از جمله نگرانی ها برای سیل زدگان بود؛ به طوری که وزارت بهداشتی ها اعلام کردند که به دنبال اعلام سازمان هواشناسی و هشدار وقوع سیلاب در برخی مناطق چند استان از هفته گذشته، تیم های واکنش سریع بهداشتی در آماده باش بوده و برای کاهش بروز بیماری ها اقدامات مقتضی نیز در حال انجام است. واکسیناسیون آنفلوآنزا برای سیل زدگان پرخطر و همچنین دارورسانی به بیماران خاص این مناطق از جمله دیگر اقداماتی بود که بر آن تاکید شد.

وزیر بهداشت نیز به همراه تیمی از وزارت بهداشت جهت بررسی مسائل مناطق سیل زده راهی سیستان و بلوچستان شد. وی از خسارت حدود 7 میلیاردی به زیرساخت های حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خبر داد و درعین حال بر لزوم تامین آب آشامیدنی و جمع آوری لاشه حیوانات تاکید کرد و از آغاز ساخت 33 پایگاه اورژانس در این استان خبر داد.

با فروکش کردن آنفلوآنزای H1N1 طی چند هفته گذشته، اما نوع B آنفلوآنزای فصلی و احتمال افزایش موارد آن در هفته های آینده از دیگر اخبار پرمخاطب تحریریه اجتماعی خبرنگاران در هفته ای که گذشت بود؛ به طوری که دکتر محمدمهدی گویا - رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به خبرنگاران گفت که هرچند این نوع از ویروس هنوز همه گیر نشده اما احتمال افزایش موارد آن در هفته های آینده وجود دارد. وی همچنین از آمادگی برای ارایه خدمات در صورت بروز همه گیری این نوع از آنفلوآنزا خبر داد.

از بررسی سند جامع سرمایه گذاری توسط اعضای شورای شهر تهران تا جمع آوری کمک برای سیل زدگان توسط شهرداری

در هفته گذشته شورای اسلامی شهر تهران بررسی سند جامع سرمایه گذاری در شهر تهران را در دستور کار داشت که نهایتا در دو جلسه این سند با 34 ماده به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. اما در حاشیه دستور کار اصلی شورای شهر حواشی از استعفای اعضا مطرح شد که با واکنش هایی از سوی دیگر اعضا همچون پیشنهاد شورای شهر به آروین برای رفتن به مرخصی همراه بود. البته درپی حادثه هواپیمای اوکراینی ریاست و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز هریک اظهارنظر کردند.

از سوی دیگر پس از افزایش آمار تصادفات جاده ای در برخی نقاط استان تهران به ویژه توسط خودروهای عمومی در شورای ترافیک استان تهران مقرر شد پایگاه های سلامت رانندگان و ایمنی خودروها در ترمینال های چهارگانه تهران مستقر شود. اما اخبار حوزه شهری در هفته گذشته همانند سایر حوزه ها تحت تاثیر سیل استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت به همین دلیل از خواست نمایندگان این استان در شورای عالی استانها تا اظهارنظر شهردار تهران درباره کمک به مردم این استان و همچنین اعلام آمادگی آتش نشانی تهران برای اعزام نیرو و نحوه کار شهرداری برای جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان از اخبار مهم این حوزه شهری در هفته ای که گذشت، بود.

از دیگر اخبار پربازدید هفته گذشته در حوزه شهری می توان به وجود بیش از 6000 دکل در شهر تهران اشاره کرد که توسط مدیر عامل شرکت ارتباط مشترک شهر اعلام شد، شناسایی آرامستان جدید در تهران که توسط عضو شورای شهر تهران اعلام شد و در خاتمه هفته نیز باردیگر خبر انتشار دوباره بوی نامطبوع در شهر تهران بود که با واکنش مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران و معرفی گوگرد به عنوان منشاء این بو همراه بود.

از لوازم ضروری برای سیل زدگان تا بسته معیشتی و وام ازدواج

رد صلاحیت های برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس، طی هفته ای که گذراندیم واکنش های متفاوتی از سوی احزاب، گروه ها و فعالان سیاسی به همراه داشته است تا جایی که معصومه ابتکار - معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در صفحه توییتر خود در این باره شورای نگهبان را مورد خطاب قرار داد و از انتظارش در مورد تجدیدنظر در فرایند بررسی صلاحیت ها و لحاظ کردن تنوع و تکثر گفت.

ابتکار همچنین در گفتگویی با خبرنگاران از تلاش معاونت متبوعش برای ایجاد محدودیت سنی به منظور دریافت وام ازدواج در قانون بودجه صحبت کرد.

ارسال غذا، دارو، پوشاک و لوازم ضروری و گرمایشی به مناطق سیل زده بویژه سیستان و بلوچستان از سوی بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی، هلدینگ های تامین اجتماعی و غیره همچنین پرداخت دو برابری مستمری دی و بهمن مددجویان نهادهای حمایتی در مناطق سیل زده نیز بخشی دیگر از اخبار این هفته تحریریه اجتماعی خبرنگاران بود که بنابر شرایط اضطراری در این مناطق طی هفته ای که گذشت دارای اهمیت بودند.

و اما بررسی درخواست های بازبینی مجدد بسته معیشتی ظرف شش ماه آینده و تمدید مهلت ثبت نام در سامانه معیشتی تا 30دی ماه نیز از آن دسته اخباری بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و پر بازدید شد.

دانش آموزان بازمانده از تحصیل و حقوق معلمان مدارس غیردولتی

آموزش و پرورش هم هفته ای پر خبر اما آرامی را پشت سر گذاشت. از جمله خبرهای مهمی که به نظر می رسد بازتاب دوباره در روزهای پیش رو خواهد داشت تناقضات آماری بازماندگی و ترک تحصیل در آموزش و پرورش باشد که به گفته یک کارشناس آمارهای ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل برخلاف آمارهای اعلامی آموزش و پرورش بیش از 930 هزار نفر را در بر می گیرد که 7 تا 8 برابر آمارهای اعلامی این وزارتخانه است.

یکی از معاونان این وزارتخانه در پنلی که با موضوع فقر آموزشی برگزار گشت نیز از عدم توانمندی 36 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی ایرانی در مهارت خواندن گفت و گفت این اعداد و ارقام تامل برانگیز است.

اعلام حداقل حقوق سال 99 معلمان مدارس غیر دولتی طبق قانون کار، هم از جمله خبرهای خوش برای معلمان شاغل در این مدارس است که خبرنگار خبرنگاران در گفتگویی که با مدیرکل مدارس غیر دولتی داشت آن را گفت.

ترس از هجوم گاندوها به مناطق سیل زده و استشمام دوباره بوی نامطبوع در تهران

به دنبال جاری شدن سیل در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، احد وظیفه - رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور - دو عامل تغییر پذیری آب و هوا و تغییرات اقلیمی را علت تغییر الگوی بارش ها و بارش های شدید در جنوب کشور ذکر کرد.

با توجه به آنکه زیستگاه گاندو یا همان تمساح پوزه کوتاه بخش هایی از سیستان و بلوچستان است، در پی جاری شدن سیل در این استان اخباری درباره هجوم این گونه به مناطق سیل زده در اوایل هفته جاری منتشر شد، اما سازمان محیط زیست گفت که تا سه شنبه (24 دی ماه) گزارشی از هجوم گاندوها به مناطق سیل زده دریافت نکرده است.

بوی نامطبوع هفته جاری هم تهرانی ها را آزرد؛ به طوری که 25 دی ماه بخش هایی از تهران را فراگرفت. شینا انصاری - مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران احتمال داد که گوگرد منشاء این بوی نامطبوع است.

سیل و سقوط هواپیما

اخبار حوادث در هفته ای که گذشت عمدتا حول دو اتفاق مهم بود، سیل و سقوط هواپیما. در این هفته پیگیری خبرهای سیل از منابع مختلف انجام و در آخرین آمارهایی که به شکل روزانه از سوی خبرنگاران خبرنگاران پیگیری شد سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت که 222 شهر و روستا در این استان تحت تاثیر سیل قرار گرفته و شش روستا با 245 خانوار نیز تخلیه شده اند. ( اینجا)

مدیران پزشکی قانونی نیز در نشستی خبری به تشریح اقدامات خود در مورد قربانیان سقوط هواپیما پرداختند که از اینجا و اینجا قابل مطالعه است. همچنین اسامی قربانیان نیز طی مراحل مختلف اعلام شده است.

در همین هفته یک تغییر هم در میان مدیران ارشد پلیس پایتخت رخ داد و سرهنگ محمد بخشنده که بیش از شش سال ریاست پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ را برعهده داشت بازنشسته شد و سرهنگ حسنوند جایگزین او شد. (اینجا) سردار رحیمی، رییس پلیس پایتخت در مراسم تودیع و معارفه بخشنده و حسنوند به تشریح آمارهایی از اقدامات پلیس مبارزه با موادمخدر پرداخت و بدون نام بردن از نام وزارتخانه، از وزارتخانه ای که به وظیفه خود در زمینه جداسازی معتادان دارای بیماری عفونی، کبر و صغر سن و ... عمل نمی کند انتقاد کرد. ( اینجا)

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3107

به "سیل و سقوط هواپیما در هفته ای که گذشت..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیل و سقوط هواپیما در هفته ای که گذشت..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید