سفیر چک در ایران استعفا کرد ، جزئیات صدور غیرقانونی 400 ویزا شنگن برای ایرانی ها توسط سفارت چک در تهران

به گزارش پرسینا بلاگ، سفیر جمهوری چک در ایران در پی برخی اتهامات مبنی بر صدور خارج از روال قانونیِ 400 ویزا شنگن به تجار ایرانی از سمت خود کناره گیری کرد.

سفیر چک در ایران استعفا کرد ، جزئیات صدور غیرقانونی 400 ویزا شنگن برای ایرانی ها توسط سفارت چک در تهران

خبرنگاران: اسواتوپلوک چومبا سفیر جمهوری چک در ایران هفته جاری در پی اتهاماتی مبنی بر فروش 400 ویزا کوتاه مدت به تاجران ایرانی به پیشنهاد اتاق بازرگانی چک - اسلوواکی - ایران از سمت خود استعفا کرد.

پایگاه اطلاع رسانی ویزا شنگن گزارش کرد: بازرس کل وزارت امور خارجه چک، پیش از این، سفارت خود در تهران را برای مشارکت در تجارت ویزا با صدها ایرانی مورد ارزیابی و بررسی قرار داده بود.

طبق گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، یان کاوان و ازدینیک زیبیتک از اتاق بازرگانی چک - اسلوواکی - ایران، پیشنهاد صدور ویزا شنگن را برای 400 تاجر ایرانی مطرح کرده بودند و خیلی فوری سفارت چک در تهران برای افراد پیشنهادی ویزا شنگن صادر کرده بود.

چومبا ضمن رد برخی گزارش ها مبنی بر دریافت پول برای صدور ویزا شنگن، بدون آنکه جزئیاتی ارائه دهد، گفت: صحت دارد، من در صدور ویزا برای کارآفرینان ایرانی میانجیگری کردم.

بنا به گفته توماس پتریچک وزیر امور خارجه چک، هیچ گونه شواهدی مبنی بر معامله ویزا در سفارت چک در تهران وجود ندارد و در این خصوص گفت: ما هیچ شواهد مستقیمی درباره هرگونه تجارت (در خصوص ویزا شنگن) نداریم، گزارش حسابرسی در وهله اول بر آن فرایندهای مربوط ویزا متمرکز بوده است. ما به (ارتکاب) یکسری اشتباهات پی بردیم و گام های مناسب را در این راستا انجام می دهیم.

از طرف دیگر، یان کاوان وزیر سابق امور خارجه و رئیس فعلی اتاق بازرگانی چک، اسلوواکی - ایران تأکید کرد که سفارت چک هیچ گونه اشتباهی در صدور این ویزاها مرتکب نشده است.

با این حال وی در مصاحبه با پایگاه irozhlas.cz, تأکید کرد که اتاق بازرگانی، 400 درخواست ویزا برای کارآفرینان ایران ارسال کرده است و تأکید کرد که گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، حاوی چندین اشتباه بوده است.

کاوان شرح داد: چندین اشتباه در این گزارش وجود دارد که با سرتیتر اصلی آغاز می شود که در آن گفته شده است آقای چومبا به دلیل ویزاها، خیلی فوری تحت کنترل قرار گرفته است. این صحت ندارد، این مسئله به سادگی قابل تشخیص است. این گزارش، به منابع عالیرتبه ناشناسی استناد کرده است که جرات بیان نام خود را نداشته اند.

وی شرح داد، در حالیکه سفیر چک در تهران هیچ قوانینی را زیر پانگذاشته است، تنها اشتباهی که بازرس کل وزارت امور خارجه می تواند از آن نام ببرد، استفاده بیش از حد یا استفاده مکرر از اختیاراتی است که یک سفیر در اختیار دارد.

ویزا شنگن که توسط جمهوری چک صادر می شود، به دارندگان این ویزا مجوز ورود به منطقه شنگن از طریق چک و سفر به 26 کشور عضو این منطقه برای کارهای تجاری را می دهد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: چمدان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1342

به "سفیر چک در ایران استعفا کرد ، جزئیات صدور غیرقانونی 400 ویزا شنگن برای ایرانی ها توسط سفارت چک در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر چک در ایران استعفا کرد ، جزئیات صدور غیرقانونی 400 ویزا شنگن برای ایرانی ها توسط سفارت چک در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید