زباله به انرژی تبدیل می گردد

به گزارش پرسینا بلاگ، یک شرکت دانش بنیان با بومی سازی فناوری و طراحی مشعل های پلاسمایی، امکان تجزیه زباله ها و تبدیل به انرژی را فراهم نموده است.

زباله به انرژی تبدیل می گردد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراوری کالاها و محصولات گوناگون، فناوری های پیشرفته ای را به خدمت گرفته و رشدی شتابان یافته است، اما همین اندازه از فراوریات موجب ایجاد ضایعات شده است. کار از بین بردن اصولی و غیر مخرب این پسماندها اگر بیش از فراوری فناورانه سخت نباشد به همان میزان سختی دارد.

فناوری های از بین بردن زباله با توجه به شناخت تازه از قابلیت های طلای کثیف، دست خوش تحول شده است. بر همین اساس، یک شرکت دانش بنیان، طراحی و ساخت مشعل پلاسما به عنوان یکی از فناوری های مورد استفاده در از بین بردن زباله و تبدیل آن به انرژی را دنبال می نماید.

علیرضا زمانی مدیرعامل شرکت دانش بنیان با اشاره به این که مشعل های پلاسمایی، نوع تازه ای از فناوری هاست که می تواند زباله را به کوچک ترین عناصر تجزیه کند گفت: در کوره ها یا راکتورهای پلاسما که به مشعل مجهز است، با ایجاد یک دمای بسیار بالا همه تمامی بخش های زباله به طور کامل تجزیه می گردد.

این فعال دانش بنیان با اشاره به فناوری پیچیده و پیشرفته این مشعل و راکتورها گفت: به غیر از چند کشور اروپایی و آمریکا، کشور دیگری از این فناوری برخوردار نیست و اکنون فناوری این مشعل ها در کشور بومی سازی شده است.

وی با اشاره به کاربردهای گسترده مشعل پلاسمایی گفت: این مشعل ها که به صورت یک مجموعه راه اندازی می گردد، در حذف زباله های انبوه و از بین بردن زباله های خطرناک مانند زباله های عفونی بیمارستانی کاربرد دارد.

زمانی آلایندگی بسیار اندک و باقی مانده بدون احتیاج به دفن را از ویژگی های این دستگاه بیان کرد و گفت: یکی از ویژگی های این دستگاه این است که می تواند همه پسماند های خطرناک و ویژه را تا 95 درصد جرم و حجم زباله کاهش دهد. این طرح همچنین می تواند در ابعاد و حجم های گوناگون از 1 تن در روز تا 10 تن در روز اجرا گردد.

وی با بیان این که این دستگاه به وسیله پلاسما کردن گاز دما را افزایش می دهد، ادامه داد: دمای گاز این مشعل ها از6 هزار تا 30 هزار کلوین تغییر می نماید و زباله را تبخیر می نماید.

زمانی، به سازوکار منحصر به فرد مشعل پلاسمایی اشاره نمود و ادامه داد: این سیستم با فراوری دمای بسیار بالا و نرخ انتقال حرارت بسیار زیاد به محیط زیست آسیبی نمی رساند، ضمن آن که تبدیل زباله به مواد غیر مضر را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به فراوری این دستگاه به یاری جمعی از متخصصان و دانش آموختگان دانشگاهی گفت: فراوری مشعل های پلاسمایی ضمن آن که یکی از مسائل عمده کشور یعنی از بین بردن حجم انبوه زباله و پسماندها، به ویژه نوع خطرناک آن را برطرف می نماید، می تواند به حوزه حفظ محیط زیست یاری کند.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 783

به "زباله به انرژی تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله به انرژی تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید