دیپلماسی شهری و مدیریت توسعه گر

به گزارش پرسینا بلاگ، شراره عبدالحسین زاده - دکتری جامعه شناسی سیاسی: امروزه استفاده از قابلیت کلانشهرها برای توسعه سیاست بینا شهری بین المللی به جایگزینی سیاست بینا دولت- ملت، در قالب سیاست دیپلماسی شهری مورد توجه قرار گرفته است.

دیپلماسی شهری و مدیریت توسعه گر

همکاری های بین المللی شهرها برای بهره مندی از فرصت ها و مدیریت چالش های جهانی شدن می تواند به 2 صورت مورد توجه قرار گیرد؛ همکاری های بین المللی شهر با شهر در قالب خواهرخواندگی و همچنین همکاری های چندجانبه در قالب عضویت و فعالیت در سازمان های تخصصی بین المللی که این نوع از همکاری ها در پیش دریافت دیپلماسی مدیریت شهری امکان پذیر خواهد بود.

با همین هدف، نظام مدیریت شهری می تواند از طریق ابزار دیپلماسی شهری فعال در سازمان های بین المللی شهری، از مشارکت حداکثری دیگر شهرهای تأثیرگذار در مدیریت شهری بهره مند شود و نیز از این رهگذر، سهم و میزان مشارکت خود را در حکمروایی جهانی و محلی افزایش دهد. یکی از عناصر اصلی تأثیرگذار در حکمروایی جهانی، مشارکت در سازمان های بین المللی به خصوص سازمان های تخصصی بین المللی است.

به عبارتی کشورها و شهرها با عضویت، مشارکت و حضور در تصمیمات سازمان های بین المللی می توانند جایگاهی را برای حکمرانی جهانی برای خود داشته باشند. حضور و عضویت در چنین نهادهایی می تواند رهاورد منافع متعددی برای مدیریت شهری کلانشهرها باشد؛ به این جهت که کلانشهرها خواسته یا ناخواسته از جریان رقابت پذیری شهرها در عصر جهانی شدن تأثیر می پذیرند و ضروری است خود را برای جذب سرمایه های سیال بین المللی بخش توسعه شهری و نیز انتقال تجارب پیروز آماده سازند. در چنین محیطی همکاری و عضویت در سازمان ها و اتحادیه های بین المللی مرتبط و حرکت به سمت تقویت دیپلماسی شهری ضروری به نظر می رسد. زیرا که دیپلماسی شهری، ابزاری در خدمت نمایندگان نهادها و سازمان های مدنی به عنوان سفیران شهری برای مدیریت نیازهای شهروندان است.

سومین اجلاس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با عنوان پلی برای شهرها و ایجاد ارتباط میان شهرها از طریق تکنولوژی های نسل جدید در مقر این سازمان در وین با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و آشنایی با تجارب و دستاوردهای شهری برگزار خواهد شد که حضور شهرداری تهران برای نخستین بار در اجلاس یونیدو (UNIDO) می تواند فرصت مناسبی برای تعامل دستاوردهای نوین مدیران شهری میان کشورهای توسعه یافته و تهران به عنوان شهری در حال گذار و در حال صنعتی شدن باشد.

در کنار حضور شهرها در نظام حکمروایی جهانی مرتبط با توسعه شهری در قالب سازمان ها و نهادهای تخصصی حوزه مدیریت توسعه شهری، مهم ترین و شناخته ترین شکل همکاری در دیپلماسی شهری، فعالیتی با عنوان خواهر شهری است که هم اکنون تهران با 22شهر پیمان خواهرخواندگی دارد؛ هر چند این پیمان نتوانسته ورای کاغذ از تعامل و ارتباط دستاوردهای مدیریت شهری و توسعه محوری فراتر رود. سفر به وین و در ادامه به برلین تیم مدیریت شهری و بازدید از مهم ترین پروژه های این دو شهر مهم در اروپا می تواند گام بلندی برای تحقق تهران شهری برای همه با الگوبرداری از پیروزیت های این شهرها در بالابودن کیفیت سطح زندگی شهروندانشان باشد.

باید پذیرفت تهران با وجود فرصت ها و ضرورت هایی که برای نقش آفرینی فعال در حوزه دیپلماسی شهری دارد، به سبب وجود برخی موانع ازجمله نبود ساختار سازمانی متناسب، چالش های سیاسی و روابط خارجی برخاسته از سطح ملی، تاکنون نتوانسته به جایگاهی مناسب در عرصه دیپلماسی شهری دست یابد.

اهمیت دیپلماسی شهری در شرایط کنونی کشور با وجود موانع روابط خارجی و تحریم ها از آن جهت است که شهرها می توانند در چارچوبی منعطف تر از روابط سطوح دولت های ملی، با دیگر شهرهای جهان به تعامل و همکاری بپردازند. تهران فرصت خوبی برای رونق دیپلماسی شهری در شرایط کنونی کشور است.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1401

به "دیپلماسی شهری و مدیریت توسعه گر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی شهری و مدیریت توسعه گر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید