دردسر تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی

به گزارش پرسینا بلاگ، در حالیکه رضا مراد صحرایی وزیر تازه آموزش و پرورش در سفر حج به سر می برد، خبر های زیادی از شرایط نابسامان این وزارت خانه کلیدی منتشر می گردد. پیگری اخبار آموزش و پروش نشان دهنده جو ملتهب، نارضایتی، ناکارآمدی و ... در این وزارتحانه است.

دردسر تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی

به گزارش خبرنگاران، آخرین مسئله ای که این روز ها آموزش و پرورش درگیر آن است، اعلام نتایج امتحانات نهایی است. به گفته ناظران در اعلام نتایج امتحانات نهایی وقفه کم سابقه ای ایجاد شده است. در حالیکه اصولا چند روز پس از برگزاری آخرین امتحان نمرات دانش آموزان اعلام می شد حالا مدتی است که از این موعد گذشته و خبری از اعلام نتایج نیست.

البته اخیرا رئیس اداره آزمون های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام نموده که 75 درصد از اوراق امتحانات نهایی تصحیح شده اند و تا دهم تیر ماه نتایج نهایی اعلام خواهد شد. اما شواهد نشان می دهد که احتمالا بازهم در اعلام نتایج تاخیر ایجاد گردد. ظاهرا تصحیح اوراق امتحانی در بعضی استان ها به کندی انجام می گردد و پیشرفت مناسبی نداشته است.

دلایل زیادی برای این تاخیر و آشفتگی عنوان می گردد. اما مهمترین آن ها تغییر نحوه تصحیح اوراق است. سال جاری ارزیابی اوراق امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی است. یعنی ابتدا برگه ها اسکن می شوند و سپس به صورت الکترونیکی ارزیابی به وسیله دو مصحیح شروع می گردد با این تفاوت که مصحح دوم نمره مصحح اول را نمی بیند اگر اختلاف نمرات دو مصحح کمتر از یک نمره باشد، سامانه میانگین را محاسبه خواهد نمود. در صورتی که اختلاف بیش از یک نمره باشد، برگه دانش آموز برای مصحح سوم ارسال خواهد شد که نمره او ملاک خواهد بود.

این روش حواشی زیادی را ایجاد نموده است. در گام اول در بسکمک از موارد برگه های اسکن شده کیفیت لازم را ندارند. مسئله دوم عدم تسلط مصححین به این روش است. مسئله سوم نارضایتی بسکمک از معلمان از شرایط صنفی است که باعث شده است حاضر به همکاری برای تصحیح اوراق نشوند.

براساس آخرین اطلاع هنوز دستمزد تصحیح اوراق امتحانات نهایی سال گذشته پرداخت نشده که این مسئله موجب نارضایتی و دلسردی معلمان شده است. از سوی دیگر معلمان می گویند دستمزدی که برای تصحیح اوراق پرداخت می گردد بسیار اندک است و به زحمت اش نمی ارزد.

از طرف دیگر فضای نارضایتی کلی و التهاب های صنفی در جامعه فرهنگیان ناامیدی و دلسردی زیادی ایجاد نموده و بسکمک از معلمان تن به همکاری نمی دهند.

حالا آموزش و پرورش چه کار می نماید و راهکارش چیست؟ هیچ، شنیده می گردد که مدیران با معلمان تماس می گیرند و از آن ها برای کمک رساندن در تصحیح اوراق خواهش و تمنا می نمایند. در مواردی هم دست به دامن فشار و تهدید شده اند.

در این فضا شایعاتی به گوش می رسد و این احتمال و نگرانی را تقویت می نماید که تصحیح اوراق با دقت کافی انجام نگردد. این مسئله فشار و استرس دو چندانی به دانش آموزان وارد می نماید.

با این حال ظاهرا مدیران آموزش و پرورش نگرانی چندانی ندارند. فرخ طبری رئیس اداره آزمون های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می گوید: پیش بینی ما این است که 10 تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند اعلام نتیجه اولیه امتحانات نهایی را انجام دهند.

اگر روند اعلام نتایج امتحانات نهایی آنگونه که مدیران وزارت خانه می گویند پیش نرود ممکن است این موضوع به یک چالش تازه در آموزش و پرورش تبدیل گردد. نباید این نکته را فراموش کرد که نمرات امتحان نهایی در کنکور و آینده دانش آموزان بسیار اثر گذار است و هر گونه اشتباهی در این زمینه قابل پذیرش نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1402 بروزرسانی: 10 تیر 1402 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8266

به "دردسر تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید