دانشگاه های جهان چگونه بحران صندلی های خالی را مدیریت می کنند؟

با کاهش تعداد دانشجویان، بسیاری از دانشگاه ها با مسائل عدیده ای روبرو شده اند از این رو برخی دانشگاه های جهان برای ابقای خود و جلب توجه دانشجویان راه حل هایی را برنامه ریزی کرده اند.

دانشگاه های جهان چگونه بحران صندلی های خالی را مدیریت می کنند؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، فاطمه صائبی صفت- این روز ها با کاهش تعداد دانشجویان، بسیاری از دانشگاه ها با مسائل عدیده ای روبرو شده اند و بعضا برخی از آن ها محکوم به تعطیلی هستند. ادغام، جمع آوری، دوره های آموزشی کوتاه تر و تغییر عمده در ارائه دوره ها فقط برخی از تاکتیک هایی است که دانشگاه های جهان برای ابقای خود و همچنین جلب توجه دانشجویان در نظر گرفته اند، اما واقعا راهکار های شدنی چه هستند؟

زمانی که آقای استیو تورست، رئیس دانشگاه ویلامت روند درآمدزایی کسب وکارش را ارزیابی می کرد، همه چیز وحشتناک به نظر می رسید. کسب وکارش در شرف ورشکستگی بود. تعداد مشتریانش در 10 سال اخیر با کاهش بسیاری روبه رو شده بود و از سال 2015 نزدیک به 20 درصد کاهش مشتری داشت و این در حالی بود که هزینه های سالانه این کسب وکار از درآمد عملیاتی اش 14 میلیارد دلار فراتر رفته بود.

تورست مجبور بود که خیلی سریع سر و سامانی به این وضعیت بدهد و هزینه هایش را کم کند، اما در این صنعت کاری بسیار پیچیده بود و سرعت کاهش هزینه ها فقط ورشکستگی او را سریع تر می کرد. تورست برعکس همه همتایانش که به این درد دچار شده بودند، به جای اینکه عملکرد کسب وکارش را کاهش دهد، آن را افزایش داد. او شریکی را پیدا کرد که وضعیتش از او هم بدتر بود و دو شرکت را با هم ادغام کرد. در نتیجه چند صد مشتری به مشتریانش اضافه شد و باعث شد که هزینه ها کاهش پیدا کند.

راهکارهای اساسی برای جلوگیری از کاهش تعداد دانشجویان

آقای تورست به آینده واقعا خوش بین است؛ چیزی که این روز ها در بین مدیران کسب وکار به ندرت دیده می شود، اما جالب است بدانید که او رئیس دانشگاه ویلامت هم است؛ بخشی از آموزش عالی که با کاهش شدید ثبت نام دانشجویان و همچنین چالش های مالی دست و پنجه نرم می کند و چاره آن تغییرات جزئی نیست، بلکه راهکاری اساسی است. درواقع دانشکده ها و دانشگاه هایی که نمی توانند خودشان را با این خطرات و چالش ها سازگار کنند، محکوم به تعطیلی هستند؛ چنانچه این اتفاق در سه سال اخیر برای بسیاری از دانشگاه ها رخ داده است.

تورست از تجربیات تلخ و شیرین کسب وکارش برای نجات دانشگاهش استفاده می کند. مهم ترین دلیل تعطیلی دانشگاه ها، کاهش تعداد جوانان 18 ساله و همچنین نبود تضمینی برای پیدا کردن شغل بعد از فارغ التحصیلی است که مطابق گزارش مرکز تحقیقات ملی بررسی سوابق دانشجویان، موجب شده تعداد دانشجویان ثبت نامی در پاییز 2011 در آمریکا بیش از 9/2 میلیون نفر کاهش پیدا کند، همچنین طبق گزارش انجمن ملی مشاوره پذیرش در دانشگاه، در پاییز امسال بیش از 400 دانشکده و دانشگاه هنوز صندلی خالی برای دانشجویان سال اول داشتند.

سرعت تعطیلی دانشگاه ها در آمریکا

پیش بینی ها نشان می دهند که سرعت تعطیلی دانشگاه ها در آمریکا به زودی به 15 دانشگاه در سال خواهد رسید. با این حال زمانی که از دانشگاه ها سوال شد که چه راهکار و اقداماتی برای جلوگیری از این سرنوشت شوم در نظر دارند، برخی از آن ها پاسخ دادند: این روند به جایی کشیده خواهد شد که فقط دانشجویانی در این دانشگاه ها درس می خوانند که آینده ای درخشان دارند و نگرش متفاوتی به جهان خواهند داد.

تورست در این مورد می گوید: این بحران فراتر از آن است که می گویند فقط نیت خوب کافی است؛ درحقیقت باید دست به کار جدیدی زد. او و برخی افراد در آموزش عالی به طور جدی در جست وجوی راه های جدید و معین برای بازگرداندن جوانان به دانشگاه و ایجاد درآمد هستند. تورست معتقد است که مدیریت دانشگاه همانند مدیریت یک کسب وکار است. نه تنها باید به سود و منفعت کار فکر کرد، بلکه همیشه باید نوآوری و خلاقیتی برای ادامه راه در آستین داشت. وی می گوید: ما باید مدل جدیدی بسازیم که پایدار باشد.

ادغام دانشگاه ها و ارائه مدرک در کوتاه مدت

یکی از راه ها ادغام دانشگاه هاست؛ چنانکه تورست توانسته است دانشکده الهیات کلارمونت در کالیفرنیا را با دانشگاه خود در ایالت اورگن ادغام کند. این دقیقا همان کاری است که شرکت های خصوصی برای افزایش گستره کسب وکار خود و همچنین مقرون به صرفه کردن هزینه ها انجام می دهند.

شرکت راهکار های مشاوره ای تحصیلات عالی، معتقد است که ادغام و تصاحب دانشگاه های دیگر، خیلی سریع باید انجام شود و خیلی زود به شکل یک دانشگاه واحد با خدمات کامل درآید.

دانشگاه ها با چالش دیگری نیز روبه رو هستند تا تعداد افرادی که ترک تحصیل می کنند و دانشگاه را قبل از فارغ التحصیلی رها می کنند، کاهش دهند. از این رو سعی دارند برای حفظ دانشجویان شهریه پرداز از آن ها حمایت کنند. تعداد کمی از این دانشگاه ها سعی در اشتغالزایی برای دانشجویان دارند و برخی نیز تضمین می کنند که دانشجویان سر موقع فارغ التحصیل می شوند. تعداد بیشتری از دانشگاه ها با کسب وکار ها همکاری می کنند تا دانشجویان خود را وارد محیط آموزشی کنند که این کار برای هر دو طرف بسیار سودآور است، زیرا صاحبان کسب وکار ها مجبور نیستند به این کارمندان حقوقی پرداخت کنند.

آموزش های ضمن تحصیل راهی برای جذب دانشجو

بسیاری از موسسات آموزشی نیز برنامه هایی برای آموزش بلادرنگ افراد در محیط کار دارند، به این صورت که با برگزاری دوره های آنلاین مهارت های لازم را به افرادی می آموزند که می خواهند بین آموزش، کار و خانواده خود تعادل برقرار کنند. برخی از این موسسات برای کسب درآمد حتی اندک دست به کار هایی مثل اجاره اتاق های کلاس درس در تابستان به مسافران در سایت Airbnb، برگزاری عروسی در سالن های دانشگاه و اجازه استفاده از لوگوی دانشگاه برای تولید محصولاتی، چون تابوت و کوزه های یادبود می زنند. تاکنون 48 دانشگاه و دانشکده دست به اقدام آخر زده اند.

استفن اسپینلی، رئیس کالج بابسون و همچنین رئیس آکادمی پیشرفت یادگیری کارآفرینی جهانی که از طریق آموزش مربیان در سراسر جهان در زمینه کسب وکار فعالیت می کند، می گوید: هر کسی که هستید و هر شغلی که دارید، باید فراتر از الگو های فعلی تجارت فکر کنید و این چیزی است که آموزش عالی باید برای زنده ماندنش انجام دهد.

دانشگاه ویلامت حتی به واسطه استراتژی سلطه جویانه اش در تصاحب دانشگاه 134 ساله الهیات کلارمونت کالیفرنیا که سال ها با کمبود بودجه میلیون دلاری روبرو بود، توانست سری از سر ها درآورد و خود را از بقیه دانشگاه ها متمایز کند.

از جمله موسساتی که ویلامت با آن ها رقابت می کند، دانشکده های کوچک رشته هنر مانند رید و ویتمن است، اما ویلامت چیزی دارد که آن ها ندارند: چندین بخش فارغ التحصیلی و هدف افزایش ثبت نام از 2 هزار و 700 به 4 هزار نفر در طول 10 سال آینده که 400 نفر از آن ها از دانشکده الهیات هستند.

راهکارهای ابداعی، شما را از رقبا پیش می اندازد

دانشگاه ویلامت هم اکنون دانشگاه کوچکی است که نمی تواند نظر بسیاری از افراد جویای دانش را به خود جلب کند، اما به اندازه ای است که رشته های متنوعی را ارائه دهد. آرزوی کوتاه مدت آقای تورست این است که به زودی این دانشگاه را به یک دانشگاه متوسط تبدیل کند و معتقد است که هویت این دانشگاه به آن ها امکان می دهد که با اتخاذ راهکار های ابداعی، از رقبای خود متمایز شود. مثلا این دانشگاه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد کسب وکار را در یک دوره پنج ساله ارائه می دهد. همچنین، چون این دانشگاه با دانشکده الهیات کلارمونت ادغام شده است، دانشجویان کارشناسی می توانند برای کارشناسی ارشد در یکی از رشته های الهیات شرکت کنند. تورست معتقد است که این هم افزایی دانشگاه ویلامت است که آن را متمایز و غیرقابل رقابت با دیگر دانشگاه ها می کند.

بخش دوم این گزارش خواندنی را در روزهای آینده دنبال کنید....

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشگاه های جهان چگونه بحران صندلی های خالی را مدیریت می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه های جهان چگونه بحران صندلی های خالی را مدیریت می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید