تصمیم در مورد رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است

به گزارش پرسینا بلاگ، عضو حقوقدان شورای نگهبان نوشت: تصمیم در مورد رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است و شورا هیچ ورودی به موضوع نخواهد داشت.

تصمیم در مورد رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در حساب کاربری خود در اینستاگرام گزارش سی وچهارم خود از جلسه این شورا که در روز دوشنبه 12 خرداد در دو نوبت صبح و عصر برگزار گردید را ارائه کرد.

وی در گزارش خود نوشت: در جلسه صبح، قبل از ورود به دستور مباحثی در مورد اعتبارنامه بعضی نمایندگان مطرح شد. اعضای شورا تاکید داشتند که از آنجا که شعبه رسیدگی نماینده به اعتبارنامه منتخب، موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض یا حادث شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند، لذا در پاسخ به استعلام مجلس صرفاً این مسئله اعلام گردد که آیا موارد ارسالی مجلس در هنگام آنالیز صلاحیت آنها در شورا مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است یا خیر؟ و تصمیم در مورد رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است و شورا هیچ ورودی به موضوع نخواهد داشت.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه نمود: در ادامه از 21 مصوبه ای که در دستور کار بود، فرصت رسیدگی به 10 مصوبه رسید. یکی از این مصوبات، طرح اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری بود که قبلاً شورای نگهبان مفهوم واژه بومی را مبهم دانسته بود که مجلس محترم منظور از بومی را متولدین شهرستان تعریف کرد.

طحان نظیف گفت: از نظر شورا این تعریف با توجه به آثار استخدامی آن تبعیض ناروا و مغایر بند 9 اصل 3 قانون اساسی است. زیرا با اولویت استخدام متولدین یک شهرستان، بسیاری از افرادی که سال های متمادی ساکن یک شهرستان هستند؛ ولی در آنجا متولد نشده اند، از استخدام محروم می شوند.

وی ادامه داد: مصوبه دیگر طرح تنظیم بعضی از مقررات اقتصادی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود که شورای نگهبان در مرحله قبل، اعمال مدرک تحصیلی بالاتر فرهنگیان را واجد بار اقتصادی و مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته بود و با عنایت به عدم پذیرش بار اقتصادی ناشی از آن از سوی دولت، شورا این ایراد را همچنان باقی دانست. هرچند فرهنگیان عزیز از زحمت کش ترین و کم توقع ترین اقشار جامعه هستند و وظیفه تربیت فرزندان این سرزمین را برعهده دارند ولی اشکال قانونی مصوبه باید با تدبیر دولت حل گردد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان مطرح نمود: یکی دیگر از مصوبات، طرح استفساریه تبصره (1) بند ذ ماده 87 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در مورد تبدیل شرایط استخدامی مشمولان ماده 21 قانون خدمات رسانی به ایثارگران بود. از نظر شورا تضییق و توسعه قانون در مواردی که برطرف ابهام قانون نیست، تفسیر تلقی نمی گردد و در این صورت خلاف نظریه تفسیری اصل 73 قانون اساسی است.

طحان نظیف در سرانجام توضیح داد: با عنایت به اینکه این مصوبه چنین ایرادی را داشت و در اصلاحیه نیز عملاً همان اشکال سابق باقی مانده بود، مجدداً تأیید نشد. البته ما همه وامدار ایثارگران و خانواده های آنها هستیم؛ اما مجلس نیز باید در چارچوب قانون اساسی قانونگذاری نموده و در جهت حل مشکل این عزیزان کوشش نمایند.

4079/

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4844

به "تصمیم در مورد رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم در مورد رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید