ترامپ به خاطر آرامکو وارد جنگ جدید نمی گردد

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران- گروه بین الملل: حملات به آرامکو سخت مقامات سعودی را آشفته نموده است و از سویی عدم واکنشی که آنها از واشنگتن انتظار داشتند، آنها را پریشان حال و درمانده تر نموده است.

ترامپ به خاطر آرامکو وارد جنگ جدید نمی گردد

همزمان واکنش های بین المللی و جار و جنجالی که به دنبال این حمله به راه انداختند هم قابل توجه است؛ اما بهتر است که غربی ها از سیاست دوگانه خود در قبال جنگ یمن دست بردارند. اگر کشورهای غربی واقعا نگران بحث امنیت انرژی جهان هستند، باید هرچه سریعتر دست از دوگانگی در سیاست های منطقه ای خود بردارند و زودتر دست بکار شوند و سران سعودی را مجاب نمایند تا به جنگ علیه مردم یمن سرانجام دهند.

سعودی ها با متهم کردن این و آن نمی توانند تغییری در شرایط جنگ با یمن ایجاد نمایند و در این راستا آمریکای ترامپ و حتی اروپایی ها نیز نمی توانند به سعودی ها یاری نمایند ، چرا که در جنگ نابرابر فعلی، یمنی ها چاره ای ندارند و چیزی هم برای از دست دادن ندارند، به همین دلیل از تمام ظرفیت های خود و نیز تجربه های اندوخته در این سالها استفاده خواهند کرد تا به تجاوز سعودی ها سرانجام داده گردد.

با گذشت بیش از یک هفته از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به نظر می رسد که تحرکات سعودی برای ساختن روایتی که نشان دهد که حمله از سوی یمنی ها صورت نگرفته است به شکست منتهی شده است. سعودی ها باید فرصتی که ارتش و کمیته های مردمی یمن درباره توقف حملات به سعودی داده است را مغنتم بشمارند و جنگ در یمن را تمام نمایند.

روزنامه های واشنگتن پست، نیویورک تایمز، دیپلماتها، روزنامه نگاران و تحلیلگران نظامی آمریکایی تاکید دارند که هیچ مدرکی مبنی بر دخالت ایران در این حملات وجود ندارد. واقعیت این است که آمریکایی ها مایل به جنگ جدید در خاورمیانه نیستند اما به نظر می رسد که سعودی ها نمی خواهند که باور نمایند و بر این باورند که آمریکا واکنشی نشان خواهد داد و هنوز بر غرب تکیه دارند.

چرا سعودی ها مدعی هستند که حمله از جانب یمنی ها نبوده است در حالی که یمنی ها می توانند پهپاد بسازند و موشکهای خود را توسعه دهند به ویژه که این پیغام را به سعودی ها داده اند که هرگز تسلیم نخواهند شد. مقامات سعودی که به شلیک 200 موشک از یمن اذعان نموده اند و اینکه مراکز پهپادی یمنی ها را هدف قرار داده اند پس چرا حمله به بقیق و خریص را مستثنی می نمایند؟

واقعیت آن است که عربستان شنماینده و سامانه و تسلیحات آمریکایی و پاتریوتی که آمریکا به عربستان داده شنماینده است و اگر از باب توقف جنگ علیه یمن درآیند، برای آنها خجالت آور نیست. هنگامی که ترامپ می گوید که آمریکا به نفت خاورمیانه نیازی ندارد و عربستان خودش باید از خودش حمایت کند و در ازای حمایت پول بدهد؛ گواه حرفهای زیادی است. ترامپ استاد سرکیسه کردن شیخ نشینان حوزه خلیج فارس است.

سودهای کلانی که حمله به آرامکو نصیب آمریکا کرد

هرچند که پس از حملات به آرامکو، نقدها زیادی در خصوص سیستم های دفاعی چندین ملیارد دلاری که عربستان سعودی از آمریکا خریداری نموده مطرح شد اما آمریکایی ها ذخایر نفتی ای خود را در بازارها عرضه نموده اند، و در حال تصاحب بازارهای نفتی عربستان سعودی در شرق آسیا هستند و سعودی ها و اماراتی ها مجبور شده اند ملیاردها دلار تجهیزات جدید آمریکایی خریداری نمایند. ماجرای حمله به تاسیسات آرامکو سودهای بسیار کلان را به خزانه آمریکا و شرکت های نفتی این کشور وارد نموده و مضاف بر این اشتغال زایی برای هزاران آمریکایی را ایجاد نموده است.

امید شیخ نشینان به واکنش آمریکا به حمله آرامکو ناامید شده است و این کشورها باید بپذیرند که دولت کنونی آمریکا وارد درگیری نظامی نه در خاورمیانه و نه هیچ نقطه دیگری در جهان نخواهد شد. آمریکایی ها از جنگ های افغانستان و عراق خسته شده اند و خواستار جنگ دیگری نیستند بلکه خواستار خروج از باتلاق های خاورمیانه هستند. علاوه بر آن نفت اعراب برای آمریکایی ها اهمیت درجه بالایی ندارد بلکه برای تاثیرگذاری بر دیگران از جمله چین و اورپایی هاست.

بعضی تحلیلگران بر این باورند که رئیس جمهور آمریکا حمله به آرامکو بیش از آنکه تهدید بداند به مثابه یک فرصت می داند. افزایش قیمت نفت به منافع اقتصادی کشورهای رقیب آمریکا ضربه می زند از سویی ترمیم تاسیسات آرامکو را شرکت های آمریکایی انجام می دهند که خود سود سرشاری نصیب آنها می نماید. از سویی کشورهای حوزه خلیج فارس وابسته تر از قبل به آمریکا خواهند شد و جرات عرض اندام در برابر آمریکا را ندارند. ترامپ در وهله اول به دنبال این است که وارد جنگی نگردد و در وهله بعدی سعی دارد که خود را به عنوان یک رئیس جمهور قوی نشان دهد.

رئیس جمهور آمریکا همچنان به مصاحبه با ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلبسته است و از همین رو رابرت اوبراین را به عنوان مشاور امنیت ملی خود برگزید که استاد فنون مصاحبههای سخت است.

نگاه کارشناس

عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم با اشاره به مواضع ترامپ در قبال حمله به آرامکو آورده است: وقتی ترامپ به مقامات سعودی می گوید با ایران بجنگید، ما از شما پشتیبانی می کنیم منظورش چیست و آیا اعزام چند صد سرباز به ریاض، حمایت از عربستان محسوب می گردد؟ مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفت که اعزام چند صد سرباز آمریکایی به منطقه خلیج فارس به درخواست عربستان و امارات و به منظور تقویت توان دفاعی این دو کشور در بخش پدافند هوایی و موشکی صورت می گیرد. این سخن وزیر دفاع آمریکا، درستی پیغام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به مقامات سعودی تایید کرد که گفت: بجنگید، ما از شما پشتیبانی می کنیم... البته هزینه آن باید پیشاپیش پرداخت گردد و هیچ حمایتی، مجانی نخواهد بود.

وی می نویسد: این موضع گیری آمریکا، این احساس عربستان و امارات را تقویت می نماید که هم پیمان آمریکایی شان پشت آنان را خالی و آنها را ناامید نموده است. مقامات سعودی انتظار نداشتند که آمریکا در واکنش به حملات به تاسیسات نفتی عربستان، چند صد نظامی اعزام کند بلکه انتظار داشتند آمریکا صدها موشک بفرستد و پاسخی کوبنده به آنچه تجاوز ایران ادعا شده است بدهد به گونه ای که تاسیسات هسته ای یا نفتی ایران - یا هر دو - نابود گردد. اما آنچه مقامات سعودی می خواهند با آنچه ترامپ به دنبال آن است کاملا فرق می نماید.

عطوان گفت: وقتی ترامپ به طور آشکار به مقامات سعودی می گوید بجنگید و ما از شما پشتیبانی می کنیم، به این معنا است که پاسخ دادن به حملات به تاسیسات آرامکو فقط برعهده عربستان با استفاده از هواپیماهای پیشرفته آمریکایی است. به عبارت دیگر، ریاض به تنهایی مسئول هر جنگی است که در آینده با ایران روی دهد و پیغامدهای این جنگ برعهده ریاض است.

وی می افزاید: مقامات سعودی طی روزهای گذشته و مشخصا از زمان حملات به تاسیسات نفتی آرامکو کوشش کردند این حملات را بحرانی بین المللی جلوه دهند و بگویند این حملات فقط عربستان و تاسیسات نفت آن را هدف قرار نداده بلکه جریان انرژی و نظام اقتصادی جهانی را نشانه رفته است. بنابراین هرگونه پاسخ به این حملات نباید فقط از طرف عربستان باشد بلکه باید پاسخی در سطحی جهانی و مشخصا از سوی آمریکا و کشورهای غربی به این حملات داده گردد.

عطوان تاکید نمود: مسئله مهمی که با نگاهی دقیق به حملات به تاسیسات بقیق و واکنش ها به آن آشکار می گردد را می توان در دو موضوع خلاصه کرد: نخست، ناکامی سامانه های پدافندی ساخت آمریکا از جمله سامانه پاتریوت و رادارهای پیشرفته آن. و دیگری شکست راهبرد آموزش و آماده سازی نیروها و فرماندهان و ژنرال های سعودی به دست کارشناسان آمریکایی و دانشکده های نظامی مانند وست پوینت که اکثر این ژنرال های سعودی به ویژه اعضای خاندان حاکم از آنجا فارغ التحصیل شده اند.

این تحلیلگر جهان عرب تاکید نمود: اعزام صدها نظامی آمریکایی برای نظارت بر مدیریت سامانه های پدافندی عربستان، بخشی از کوشش ها برای جبران این دو شکست و فرونشاندن خشم سعودی ها در این زمینه است. اما این اقدام آمریکا پیغامدهای جانبی هم دارد که یکی از مهم ترین آنها، ضعیف و ناکارآمد نشان دادن مراکز نظامی عربستان در دفاع از کشورشان و استفاده درست از سامانه های دفاعی ساخت آمریکا است.

وی اضافه کرد: وجود طرحی در آمریکا برای سوق دادن عربستان و امارات به سوی جنگ با ایران را بعید نمی دانیم همانطور که آمریکا در سال 1980 صدام حسین را به جنگ ایران فرستاد. چنین جنگی موجب تضعیف عربستان و امارات و سیطره آمریکا بر ذخایر اقتصادی عظیم آنها و تسلط بر ثروت و صنایع نفتی و درآمدهای آنان در چندین دهه آینده خواهد شد.

عطوان آورده است: کوشش آمریکا برای تشدید تحریم اقتصادی علیه ایران از جمله تحریم بانک مرکزی این کشور برای مجبور کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات، نتیجه نخواهد داد.

وی می افزاید: به لحاظ نظری ممکن است پول داشتن موجب رجحان نظامی گردد ولی امنیت به ارمغان نمی آورد و تضمینی برای پیروزی در انتها کار نیست. لزوما کسی که جنگ را شروع می نماید، انتها دهنده آن نخواهد بود و جنگ در عراق و افغانستان و سوریه و ویتنام از نمونه های آن است.

عطوان تحلیل کرد: ترامپ واقعا گرفتار شده است و تنش با ایران نشان داد وی خرگوشی کاغذی است. او نتوانست ایران را به زانو درآورد و جرأت حمله به ونزوئلا را ندارد و ترسوتر از آن است که انتقام سرنگون شدن پهپادش را در آسمان تنگه هرمز بگیرد یا از هم پیمانان سعودی و اماراتی اش محافظت کند و مانع توقیف نفتکش دوستان انگلیسی اش گردد. همه کاری که ترامپ می تواند برای حفظ آبرو و سرپوش گذاشتن بر شکست هایش انجام دهد، اعمال تحریم های بیشتر بر ایران است که به وبال گردن دولتش تبدیل شده و نتایج معکوس داده است.

وی گفت: وقتی پروازها در فرودگاه دبی به علت پرواز پهپادی که بیش از هزار دلار قیمت ندارد مختل می گردد، نشان می دهد جنبش انصار الله در هشدارهای چند روز اخیر خود به امارات متحده عربی جدی است. اقدامات ابلهانه ترامپ و محاسبات نادرست او و بی اطلاعی وی از اوضاع منطقه و تحولات سریع در منطقه و جهان از جمله اعلان جنگ چین علیه سلطه دلار و سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری این کشور در ایران، شروعی بر انتها دوره آمریکایی و خودبرتر بینی آن خواهد بود. گذشت ایام این موضوع را ثابت خواهد نمود.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1596

به "ترامپ به خاطر آرامکو وارد جنگ جدید نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ به خاطر آرامکو وارد جنگ جدید نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید