تحلیل رای الیوم از جنگ عربستان و امارات در عدن؛ آیا درگیری ها مقدمه ای برای تجزیه یمن است؟

به گزارش پرسینا بلاگ، یک رسانه مطرح عربی به درگیری های اخیر میان مزدوران عربستان و امارات در یمن و اعلام خودمختاری از سوی شورای انتقالی جنوب و پیامدهای آن پرداخته است که از حمایت آشکار ابوظبی برخوردار است.

تحلیل رای الیوم از جنگ عربستان و امارات در عدن؛ آیا درگیری ها مقدمه ای برای تجزیه یمن است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، روزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت : اختلافات عربستان و امارات در جنگ یمن پس از اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن به کجا خواهد رسید، اختلافاتی که دو طرف جانب سکوت را در پیش گرفته اند، اعلام خودمختاری مقدمه ای برای جدایی نهایی خواهد بود؟ دولت به اصطلاح مآغاز و قانونی عبدربه منصور هادی چگونه پایتخت رسمی(صنعاء) و پایتخت موقت(عدن در جنوب یمن) را از دست داد؟ آیا حضرموت سومین مورد(که دولت مزدور منصور هادی از دست خواهد داد) خواهد بود؟

اعلام غیرمنتظره حکومت خودمختاری از سوی شورای انتقالی جنوب یمن در عدن و حالت فوق العاده، تنها یک ضربه قدرتمند به دولت عبدربه منصور هادی نیست، بلکه ضربه ای قدرتمند هم به ائتلاف سعودی اماراتی به شمار می رود که در حال جنگ با جنبش انصارالله و همپیمانان آن است، این تحول بیانگر فروپاشی همبستگی صوری و ظاهری(غیرواقعی) در ائتلاف سعودی اماراتی است.

سیل های ویرانگری که هفته گذشته شهر عدن و حومه آن را فراگرفت و منجر به کشته شدن بیست و یک نفر و ویرانی بسیاری از تاسیسات دولتی و منازل شد، پشت ائتلاف را شکست و آخرین حلقه ارتباطی میان شورای انتقالی جنوب و دولت منصور هادی در ریاض را از هم گسست.

مردم یمن در عدن خود را تنها یافتند بدون اینکه از یاری یا خدمات یا عملیات نجات در برابر این فاجعه برخوردار شوند به همین سبب به خیابانها ریختند و تظاهرات اعتراض آمیز شدیدی برگزار کردند و شورای انتقالی جدایی طلب هم از این حالت خشم برای اعلام اولین گام و مهمترین گام برای عملی کردن مقاصد عملی در جدایی طلب برداشت یعنی اعلام خودمختاری کرد.

در حقیقت، شورای انتقالی قدرت واقعی مسلط بر صحنه نظامی و امنیتی عدن بود و اکنون با اعلام حالت فوق العاده و خودمختاری، آغاز به تحکیم سیطره اداری خود و برچیدن موسسات دولتی وابسته به دولت عبدربه منصور هادی نموده است.

نیروهای شورای انتقالی جنوب بر تمام وزارتخانه ها و بندرگاه عدن و فرودگاه آن و نیز بانک مرکزی سیطره یافتند و مانع بازگشت نخست وزیر دولت منصور هادی به این شهر شدند و به این ترتیب، دولت منصور هادی پایتخت اول خود یعنی صنعاء و پایتخت دوم یعنی عدن را از دست داد و اکنون چاره ای ندارد که به دنبال یافتن پایتخت سوم باشد تا هم دولت و هم مجلس مرکزی به آن نقل مکان نمایند که ممکن است پایتخت سوم، استان حضرموت باشد.

توافق ریاض که نوامبر گذشته میان دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب یمن امضا شد، توانست درگیری های خونین نظامی میان دو طرف را در عدن متوقف کند، ولی بخش مهمتر آن یعنی تقسیم قدرت و دستیابی شورای انتقالی به چندین وزارتخانه اجرا نشد، معنایش این است هر توافقی که به جنگ داخلی در درون جنگ داخلی بزرگتر در یمن خاتمه دهد، ولی مفاد دیگرش به ویژه در ارتباط با تقسیم قدرت اجرا نشود، همچنان به مثابه آتش زیر خاکستر باقی خواهد ماند و هر لحظه به هر دلیل یا هر بهانه ای آماده شعله ور شدن خواهد بود و این همانی است که رخ داد و اکنون نیز در حال رخ دادن است.

روزنامه رای الیوم در ادامه آورده است : این یک نزاع غیر مستقیم میان دو طرف ائتلاف عربی(عربستان و امارات) در جنگ یمن است که درباره آن سکوت نموده اند، یعنی پادشاهی عربستان سعودی که از منصور هادی حمایت می نماید و حکومت امارات که از شورای انتقالی جنوب حمایت اقتصادی و نظامی می نماید و نیروهایش را آموزش نظامی می دهند، شورایی که در سنگر طرح های جدایی طلبی ایستاده است و نکه قابل توجه این است که دو طرف این درگیری چه اصیل یا نیابتی، این مسئله را انکار می نمایند و سرهای خود را زیر شن قرار داده اند(خود را به نفهمی و ندانستن زده اند)

در خاتمه این تحلیل آمده است : این(تحولات اخیر عدن) حلقه ای از حلقه های فروپاشی و تجزیه یمن به ویژه جدایی جنوب از آن است که بعید نیست به دوران سلاطینی برگردد که تا پیش از استقلال در سال 1967 میلادی تحت اشغالگری انگلیس قرار داشت، مخالفت پنج استان حضرموت، ابین، شبوه، المهره و سقطری با بیانیه شورای انتقالی جنوب که اعلام خودمختاری نموده است، که در این باره حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4266

به "تحلیل رای الیوم از جنگ عربستان و امارات در عدن؛ آیا درگیری ها مقدمه ای برای تجزیه یمن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل رای الیوم از جنگ عربستان و امارات در عدن؛ آیا درگیری ها مقدمه ای برای تجزیه یمن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید