بازاریابی کتاب در دوران کرونا، پای تحریم و سیاست نباید به دنیای کتاب باز گردد

به گزارش وبلاگ مبنا سال جاری روز جهانی کتاب با سال های گذشته متفاوت بود، کل صنعت نشر و محتوا درگیر بحران است و نمی داند که فردا چه پیش خواهد آمد. در این شرایط آژانس ادبی دایره مینا با ابتکاری در صفحه خود در فضای مجازی طی یک ارتباط تصویری از ایپشیتا شارما خواست در یک جلسه درباره بازاریابی کتاب در دوره کرونا تجربیاتی را منتقل کند.

بازاریابی کتاب در دوران کرونا، پای تحریم و سیاست نباید به دنیای کتاب باز گردد

ایپشیتا در حال حاضر مدیرفروش کتاب های تجاری در IPS است؛ یکی از شرکت های برجسته تبلیغ کتاب در منطقه و مستقر در دبی. او پیش از این هم در انتشارات پنگوئن رندوم هوس انگلستان، مدیرفروش خاورمیانه بوده است.

موضوع این گفت وگو بازاریابی کتاب در دوران کرونا بود. از آنجایی که بحران کرونا دنیای است و همزمان همه کشورها را درگیر نموده، اکوسیستم های مختلف می توانند تجربه و راه چاره های خود در مواجهه با این بحران را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، آن ها را با شرایط بازار خود انطباق دهند و به کار بگیرند تا از میزان خسارات وارده بر صنعت نشر خود کم نمایند. این گفت وگو برای انتقال همین تجربه ها و راه چاره ها ترتیب داده شد.

در شروع این گفت وگو علی عرب زاده هم بنیان گذار و مدیر فروش و حقوق خارجی آژانس ادبی دایره مینا از خانم شارما خواست که در خصوص نقش بازاریابی کتاب در صنعت نشر بگوید.

* بازاریابی کتاب را به عنوان پلی میان ناشر و خرده فروشان

شارما بازاریابی کتاب را به عنوان پلی میان ناشر و خرده فروشان معرفی کرد. او گفت برای این که این پل درست عمل کند نخست باید بفهمیم یک کتاب دقیقاً درباره چیست، بعد از آن است که می توانیم بفهمیم این کتاب در چه بازاری می تواند فروش برود.

وی با اشاره به شرایط فعلی دنیا ابراز داشت: در حال حاضر هیچ چیز، قابل پیش بینی نیست و نمی دانیم در آینده چه پیش خواهد آمد. تنها چیزی که می دانیم این است که مردم در خانه نشسته اند و کتاب می خوانند. نقش آژانس بازاریابی در این شرایط خیلی مهم است چون باید پیش بینی کند مردم در حال حاضر می خواهند چه کتابی بخرند. مثلاً ما می دانیم که این روزها مردم کمتر دنبال کتاب های جنایی و ترسناک اند. چون زندگی خودش به قدر کافی هیجان انگیز شده. آنچه که بازار این روزها می طلبد کتاب های آرام و شاد مثل رمان های عاشقانه و کتاب های خودیاری اند. کتاب های کودک هم این روزها متقاضی زیادی دارند. بچه ها نمی توانند از خانه بیرون بفرایند و بازی نمایند و پدر و مادرها باید یک طوری سرگرم شان نمایند و چه بهتر از کتاب؟

در ادامه علی عرب زاده و ایپشیتا شارما در خصوص نحوه فعالیت آژانس های بازاریابی در دنیا و نقش واسطه گری آن ها میان ناشران و خرده فروشان کتاب صحبت کردند.

* ناشران، خرده فروشان مورد نظر خود را معرفی می نمایند و خرده فروشان هم ناشران مورد نظرشان را به بازاریاب معرفی می نمایند و به این ترتیب همه با هم مرتبط می شوند

شارما در این باره گفت: ناشران، خرده فروشان مورد نظر خود را معرفی می نمایند و خرده فروشان هم ناشران مورد نظرشان را به بازاریاب معرفی می نمایند و به این ترتیب همه با هم مرتبط می شوند. به عنوان مثال ناشر به بازاریاب رجوع می نماید و آن کتاب هایی را که حدس می زند در بازار او فروش خوبی خواهد داشت به بازاریاب معرفی می نماید. بازاریاب هم سراغ خرده فروشانی می رود که می داند مرکز خوبی برای فروش آن کتاب ها هستند. چون هر کتابی برای هر خرده فروشی مناسب نیست. مثلاً کتاب های کودک تنها در کتاب فروشی هایی فروش می فرایند که بخش کتاب کودک داشته باشند. تشخیص اینکه هر ناشری باید با چه خرده فروشی کار کند، کار و تخصص تیم بازاریابی است.

* چگونگی بازاریابی در سطح بین المللی

شارما در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چطور می توان در سطح بین المللی کار بازاریابی را ادامه داد، توضیح داد: او هم مثل بقیه در خانه است و بیشتر وقتش را در جلسات آنلاین با مشتری هایی از لبنان، اردن، کویت و بحرین می گذراند. این جلسات هم شامل مشاوره در زمینه فروش کتاب در این دوران می گردد و هم شامل خرید و فروش رایت کتاب. او مثل قبل با ناشرانش در آمریکا و بریتانیا در ارتباط است و کارهایش را پیش می برد.

او در خصوص تأثیر اپیدمی کرونا روی کار آژانس های ادبی گفت: مهم ترین اتفاقی که افتاده تعطیلی نمایشگاه کتاب لندن و بولونیاست. البته آژانس های عظیم چون با ناشرها ارتباط مستقیم دارند مسئله ای برایشان پیش نمی آید و می توانند مثل قبل به کارشان ادامه بدهند. ولی نمایشگاه های بین المللی بهترین فرصت برای آژانس های کوچک اند تا در آنجا ارتباطات کاری شان را بسازند و آن ها این روزها این فرصت را از دست داده اند. کاری که می گردد در حال حاضر انجام داد این است که آژانس ها خودشان را برای نمایشگاه فرانکفورت آماده نمایند. آن ها می توانند در فرصت پیش رو آژانس ها، ناشرها و نویسنده هایی را که می خواهند با آن ها کار نمایند شناسایی نمایند و روی آن ها مطالعه داشته باشند.

* سرمایه های بازار نشر ایران/ دردناک است که ایرانی ها نمی توانند به کتاب های ساده دسترسی داشته باشند

او در پایان صحبت های خود در خصوص نشر ایران بیان داشت: بازار ایران سرمایه های زیادی دارد که مهم ترینش مردم تحصیل نموده ای هستند که مشتاق اند در خصوص دنیا بدانند و بیشتر بیاموزند. اما عظیم ترین مشکل این است که نه آن ها می توانند با دیگر مردم دنیا در ارتباط باشند و نه مردم دنیا راه ارتباطی ساده ای با آن ها دارند. حتی اگر ناشرها هم بخواهند به ایرانی ها کتابی بفروشند، نمی توانند این کار را بنمایند. چون طرف ایرانی به خاطر تحریم ها راهی برای پرداخت ندارد. دردناک است که ایرانی ها نمی توانند به کتاب های ساده دسترسی داشته باشند. پای تحریم و سیاست نباید به دنیای کتاب ها باز گردد.

* هوای کتابفروشی ها و ناشران محلی را داشته باشیم

ایپشیتا شارما به عنوان حرف آخر توصیه کرد در این روزهای سخت بحران کرونا هوای کتابفروشی ها و ناشران محلی را داشته باشیم که چراغ کتاب خوانی محله ها با همین ها روشن می ماند.

منبع:فارس

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بازاریابی کتاب در دوران کرونا، پای تحریم و سیاست نباید به دنیای کتاب باز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی کتاب در دوران کرونا، پای تحریم و سیاست نباید به دنیای کتاب باز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید