اینستاگرام - به روزرسانی های مدام و سعی بر اعتیادآوری به هر قیمت!

به گزارش پرسینا بلاگ، از تلگرام که صرف نظر کنیم، اینستاگرام، به گمانم بیشترین تعداد به روزرسانی عمده و جزئی را در بین اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی داشته باشد.

اینستاگرام - به روزرسانی های مدام و سعی بر اعتیادآوری به هر قیمت!

برخی از این به روزرسانی ها واقعا کاربردی هستند. اما برخی ها هم به گمانم شتاب زده انجام می شوند یا کپی کاری صرف هستند.

مثلا امروز اینستاگرام ویژگی جدید را افزود:

اگر همه مطالب 2 روز اخیر اینستاگرام را ببینید، اینستاگرام به شما پیامی نشان می دهد که اشاره می نماید نگران نباشید و می توانید پی کارتان بروید، چرا که پیروز شده اید همه مطالب این 2 روز اخیر را ببینید. (تصویر شاخص این پست نشاندهنده همین ویژگی است.)

این به روزرسانی ها به نظرم غیرکاربردی است. تصور کنید کسی را که چندصد اکانت را دنبال می نماید. چقدر باید سوایپ کند که به این ویژگی برسد و اصلا این ویژگی چه دردی از او دوا خواهد نمود؟!

خود من یک لحظه شاد شدم و تصور کردم که اینستاگرام ویژگی نمایش فقطـ مطالب قبلا دیده نشده را می خواهد فعال کند، اما این طور نبود.

متاسفانه روند طراحی رابط کاربری و محیط شبکه های اجتماعی این سال ها به این ترتیب بوده که کاربر را ترغیب نمایند:

1- مدت بیشتری در داخل اپ یا شبکه اجتماعی باشد.

2-رفتار تکانه ای مدام بکند و مدام سوایپ کند و لایک بگذارد و توانی برای تمرکز روی یک مطلب نداشته باشد.

3-اهمیت لینک و وب در هم تنیده را کم نمایند و کاربر اصلا به آنها به منزله خود وب و نه بخشی از وب نگاه کند.

اینستاگرام شاید سردسته پیگیری چنین روند مخربی باشد.

شما می توانید ساعت های در اینستاگرام به سر ببرید، بدون اینکه کار مفیدی کنید. لینک فعال نمی توانید در توضیحات (کپشن) هر عکس یا ویدئو بگذارید.

شما نمی توانید اکانت هایی را که دنبال می کنید گروه بندی کنید. مثلا نمی توانید دسته اکانت های سایت های خبری یا اعضای خانواده را داشته باشید تا در صورت کم بودن وقت بتوانید به سرعت و متمرکز، فقط برخی از مطالب را ببینید.

در ظاهر الگوریتم های نمایش پست در اینستاگرام آماده شده اند که مطالب مورد علاقه شما را گلچین نمایند و به شما نمایش بدهند. اما در مقام عمل این الگوریتم ها پر از اشکال هستند. طوری که گاهی ارزو می کنیم همان مشاهده عکس /نوشته ها به ترتیب زمانی دوباره به اینستاگرام برمی گشت.

اعتیادآوری اینستاگرام کم نبود، اما به همین تازگی اینستاگرام این امکان اعتیادزا را هم فراهم آورد که کاربرانش بتوانند ویدئوهای طولانی هم در آن بگذارید.

در ظاهر این ویژگی بسیار خوب است. اما عملا باعث شلوغ شدن اپ شده است و فعلا (علیرغم کاربردهایی که می تواند داشته باشد)، کمتر کسی از آن استفاده می نماید و مردم همان ویدئوهای کوتاه را ترجیح می دهند.

یگ جنبه بد این ویژگی اخیر ویدئوهای طولانی، کوشش اینستاگرام برای جا انداختن فرمت ویدئوهای عمودی است. این در شرایطی است که ما گستره دید ما انسان ها به صورت طبیعی و فیزیولوژیک در راستای افقی بیش از راستای قائم است و بنابراین به ویدئوهای افقی بیشتر خو می کنیم.

این روزها ما با پوچی و ابتدال شدید اینستاگرام روبرو هستیم. از یک دید شاید بتوان گفت که خود کاربرها سازنده این شرایط هستند. اما گاهی محیط خود اپلیکیشن هم طوری است که لانه ای مناسب برای شکل دریافت رفتارهای سطحی کاربران می گردد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1854

به "اینستاگرام - به روزرسانی های مدام و سعی بر اعتیادآوری به هر قیمت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینستاگرام - به روزرسانی های مدام و سعی بر اعتیادآوری به هر قیمت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید