اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ، تفاوت 6 درصدی نرخ تورم چگونه توجیه می گردد؟

به گزارش پرسینا بلاگ، بعد از اعلام نرخ تورم 41 درصدی از سوی بانک مرکزی، مجددا بحث اختلاف آماری دو مرکز اصلی انتشار آمار در کشور خبرساز شده است.

اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ، تفاوت 6 درصدی نرخ تورم چگونه توجیه می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، مرکز آمار ایران نرخ رشد مالی با نفت و بدون نفت کشور در 9 ماهه سال 1398 را به ترتیب منفی 7.6 و صفر درصد اعلام می کند. این مرکز نرخ تورم کشور را نیز در سال 1398 معادل 34.8 درصد گزارش کرده است.

پرده دوم: رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام نرخ رشد مالی با نفت و بدون نفت کشور در 9 ماهه سال 1398 را به ترتیب 6.7 منفی و مثبت 1.3 درصد اعلام می کند. علاوه براین بانک مرکزی در گزارشی نرخ تورم سال 1398 را معادل 41.2 درصد اعلام کرده است.

چنانچه ملاحظه می شود اختلاف آمارهای گزارش شده مرکز آمار ایران و بانک مرکزی درباره دو مورد از کلیدی ترین متغیرهای مالی کشور بسیار جدی است.

مثلاً بیش از 6 درصد اختلاف در ارقام نرخ تورم سال 1398 در کشور موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد. این اختلافات دیرینه تا همین الان هم ضربه بزرگی به اعتماد عمومی کارگزاران مالی کشور نسبت به آمارهای مالی رسمی وارد کرده است.

عباس علوی راد کارشناس مالی معتقد است، آزار دهنده تر اینکه رئیس دولت هم در موضع گیری های مالی رسانه ای عمدتاً (به غیر از نرخ تورم 41.2 درصدی بانک مرکزی) آمارهای مرکز آمار ایران را وتو و به آمارهای بانک مرکزی ارجاع می دهند.

به نظر می رسد چشم انداز روشنی برای انتها تناقض آمارهای مالی در دولت قابل تصور نیست و باید منتظر ماند دید در آینده چگونه به این اختلافات دیرینه پرداخته خواهد شد.

سفرهای ادلیا: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4049

به "اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ، تفاوت 6 درصدی نرخ تورم چگونه توجیه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ، تفاوت 6 درصدی نرخ تورم چگونه توجیه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید